piątek, 25 lipca 2014

Drożdżowy zawijaniec z serem i śliwkami


Znalazłam ten przepis kilka lat temu w sieci i spisałam go do mojego zeszytu z przepisami nr 4 (zebrałam ich 7 nim zaczęłam zapisywać receptury w pamięci mojego komputera).
Zainteresował mnie ciekawy sposób zawijania ciasta. W oryginale ciasto drożdżowe z makiem i śliwkami, ja je zrobiłam z serem. Do tego rabarbarowy lukier. W smaku rewelacyjne. W wyglądzie genialne.
Źródło: Domowe Wypieki.

Składniki na tortownicę o średnicy 26 cm:

Ciasto:

  • 400 g mąki
  • 100 g masła, roztopionego, lekko ciepłego
  • 150 ml lekko ciepłego mleka
  • 20 g świeżych drożdży
  • 60 g cukru
  • szczypta soli
  • 1 jajko
  • 1 żółtko

Drożdże rozetrzeć z cukrem, solą oraz mlekiem i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 5 minut.
Mąkę przesiać do dużej miski, dodać jajko, żółtko oraz wyrośnięte drożdże. Wyrabiać kilka minut, stopniowo dolewając rozpuszczone masło. Ciasto powinno być dosyć gęste, lśniące i odstawać od ścianek naczynia. Przykryć miskę ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 1 godzinę.
W tym czasie przygotować masę serową.

Masa serowa:

  • 150 g sera twarogowego
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Dodatkowo:

  • ok. 700 g wypestkowanych śliwek
  • 1-2 łyżki cukru, do posypania ciasta

Wszystkie składniki umieścić w średniej misce i rozdrobnić blenderem. Można również rozgnieść twaróg widelcem i wmieszać pozostałe składniki.

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia, a boki posmarować masłem.
Wyrośnięte ciasto rozwałkować na wysypanej mąką stolnicy na prostokąt o wymiarach ok. 35 x 40 cm. Pokroić wzdłuż na 3 paski. Na każdym z nich rozsmarować masę serową, a następnie zwinąć w rulon wzdłuż dłuższego z boków.


Rulony z serem ułożyć w tortownicy w kształcie ślimaka, zostawiając między nimi małe odstępy. W nich ułożyć połówki śliwek. Przykryć tortownicę ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do napuszenia na ok. 20 minut.
Piekarnik rozgrzać do temperatury 180°C.
Wyrośnięte ciasto posypać z wierzchu cukrem i piec przez ok. 45 minut, aż do zrumienienia.

Lukier rabarbarowy:

  • 50 g cukru
  • 50 ml wody
  • sok z połowy cytryny
  • ziarenka z 1/4 laski wanilii lub 1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią (można pominąć)
  • 40 g oczyszczonego rabarbaru (części czerwone), pokrojonego na drobno (można również użyć borówek, jagód, malin, porzeczek, a także śliwek - owoców, które dadzą kolor)
  • ok. 120 g przesianego cukru pudru

W małym garnku wymieszać cukier, wodę, sok z cytryny oraz wanilię i podgrzewać na małym ogniu, aż cukier się rozpuści. Następnie dodać kawałki rabarbaru i podgrzewać dalej, aż rabarbar się rozpadnie, a sok zamieni w syrop (ok. 4-5 minut). Odcedzić na drobnym sitku, zachowując płyn.
Stopniowo dodawać przesiany cukier puder do syropu i dokładnie mieszać do uzyskania odpowiedniej konsystencji.
Polukrować wystudzone ciasto.

     Życzę smacznego!






7 komentarzy:

  1. Aż chcę zjeść zdjęcie. Bajecznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis wspaniały,właśnie kosztuję! Ja do białego lukru dodałam troszkę odwokata,ale reszta jest jak u Ciebie,,ser i śliwki pycha,całość smakuje wybornie!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetny pomysł z dodatkiem adwokata do lukru, na pewno kiedyś wypróbuję :)

      Usuń
  3. Wygląda pięknie! Też takie chcę...

    OdpowiedzUsuń
  4. Proporcje składników na ciasto drożdżowe są idealne - nic nie trzeba dosypywać - wychodzi takie jak trzeba. Połączenie pozostałych składników bardzo smakowite. Dziękuję za udany przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja :)
    Zgadzam się z Anonimem z 21 września jeśli chodzi o proporcje Ja dałam mąkę orkiszową pełnoziarnistą 2000 , zamiast cukru ksylitol a owoce brzoskwinie z działki ;)
    Przepis zostaje ze mną na dłużej (:
    Pozdrawiam Krysia

    OdpowiedzUsuń
  6. To cisto to niebo na talerzu. Moje nie wyglada tak pieknie ale jest pyszne. Mysle ze mozna dac wiecej sera i wieksza tortownice. Przepisy wchodzi na stale do mojej kuchni.

    OdpowiedzUsuń