poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Kolorowa masa cukrowa (instrukcja krok po kroku)


Był już przepis na białą masę cukrową, więc do kompletu dokładam instrukcję przygotowania kolorowego lukru plastycznego, wzbogaconą o zdjęcia krok po kroku. Masa powinna być elastyczna, żeby dało się nią pokryć tort. Wysycha bardzo szybko, więc koniecznie trzeba ją przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku. Foliowa torebka się nie nadaje.

Składniki na pokrycie jednego tortu o średnicy ok. 21-23 cm:

  • 350-400 g cukru pudru
  • 50 g glukozy w proszku
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 5 łyżek zimnej wody
  • aromat np. pomarańczowy, cytrynowy (opcjonalnie)
  • barwnik spożywczy (ja używam w proszku, w tym przypadku zieleń pistacjowa)
     
Do małego garnka wsypać żelatynę i zalać zimną wodą. Gdy napęcznieje, dodać glukozę i podgrzewać na wolnym ogniu, cały czas mieszając, aż się rozpuści.

Uwaga: masy nie można zagotować!

     
Zdjąć z palnika i odstawić do przestygnięcia.

1. W tym momencie można dodać już barwnik spożywczy. Dobrze wymieszać. Ilość dodanego barwnika stopniuje intensywność koloru i zależy od indywidualnych potrzeb.


2. Do blendera wsypać 200 g cukru pudru. Wlać kolorową masę (może być ciepła, ale nie gorąca).


3. Wymieszać.


4. Dodać kilka kropli aromatu.


5. Znów wymieszać.


6. Stolnicę wysypać cukrem pudrem.


7. Przełożyć wymieszaną masę, pomagając sobie łyżką.


8. Posypać obficie cukrem pudrem i zacząć zagniatanie. Stopniowo dodawać cukier puder i dalej zagniatać, aż masa przestanie się kleić. Starać się nie dodać więcej niż 200 g cukru pudru, bo masa przestanie być elastyczna i będzie się łamać.


9. Gotowe! Masę należy użyć natychmiast lub schować do szczelnie zamkniętego plastikowego pojemnika. Ta ilość masy wystarcza na pokrycie całego tortu o średnicy 21-23 cm, a i tak trochę masy zostaje i można ją wykorzystać do zrobienia np. liści.


     
     Życzę powodzenia!

160 komentarzy:

  1. Wyglada pieknie i tak plastycznie:-) Szkoda tylko, ze nie jest za zdrowa, wtedy moglabym sie tym zajadac:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Pani Aniu. Jest Pani boska:) Ślicznie wszystko opisane i pokazane na zdjęciach. Teraz nie ma mowy żeby mi nie wyszła:)
    Jeszcze raz dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeszcze nie koniec :) Za chwilę (tzn. jak zmontuję post) dodam instrukcję pokrycia tortu masą cukrową moim sposobem :)

      Usuń
  3. Dzieki za przepis :) kolor cudowny

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny blog.
    aż dodaję do obserwowanych . Pozdrawiam.
    http://lubieessc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna instrukcja. Czy z podanego przepisu uda mi się pokryć tort o srednicy 28 cm czy lepiej zrobić 1,5 porcji??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od wysokości tortu. Mimo to, tak "na oko" mierząc radziłabym jednak zrobić 1,5 porcji :)

      Usuń
  6. Strasznie Ci dziękuję za ten przepis! Wszystko fajnie, wręcz "łopatologicznie" przedstawione:) I w końcu wiem, co i jak z tą masą:)
    Dziękuję jeszcze raz!!

    Ściskam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  7. dzisiaj zrobiłam mase pierwszy raz wg pani przepisu i wyszła idealnie :-). dziękuje za rady,opis super :-). moja masa wyszła smerfowa bo miałam barwnik błękitny :-) kasia

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. Mam pytanko...nie zaopatrzyłam się w barwniki spożywcze, ale mam galaretkę. Czy mogę zamiast żelatyny użyć galaretki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, nie próbowałam w ten sposób. Trzeba przetestować. Proszę dać znać, czy się udało :)

      Usuń
    2. myślę, że się udało...dodałam połowę galaretki wiśniowej, a resztę jak w przepisie :) strasznie się kleiło, ale dałam radę. Kolor tylko mógłby być bardziej intensywny :)Następnym razem zaopatrzę się w barwniki ;) Pozdrawiam Sylwia

      Usuń
  9. czy mogę dodać barwnik w proszku do wyrobionej już masy cukrowej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można spróbować. Niestety ja nie bardzo wiem, bo nie robiłam tym spodobem. Ale gdybym już tak robiła, to raczej najpierw rozpuściłabym barwnik w proszku w bardzo niewielkiej ilości wody i dopiero wtedy wgniotła w masę.

      Usuń
  10. Świetne wskazówki, mam tylko jedno pytanie, czy barwnik po dodaniu go do masy przestaje barwić wszystko dookoła? Chodzi mi o naczynia i szczególnie ręce przy wyrabianiu masy..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przypominam sobie, bym miala problem z domyciem czegokolwiek.

      Usuń
  11. Pani Aniu, zamierzam kupić gotową masę cukrową. W związku z tym mam pytanie o to, ile gram takiej masy cukrowej Pani wyszło na tego typu tort? (plus/minus)

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety nie mam pojęcia ile masa ważyła. Nie przyszło mi do głowy, by ją ważyć. W każdym bądź razie z tej ilości składników, którą podałam w przepisie można pokryć dosyć wysoki tort o standardowej średnicy 21 cm i większej, bo trochę masy mi zostało.

    OdpowiedzUsuń
  13. A gdzie można kupić taką glukozę...? Szukałam w supermarketach w dziale z cukierniczymi rzeczami, pytałam w aptece bo ponoć tam też, ale nigdzie nie mają...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Gamie jest, a ostatnio kupiłam też w E.Leclercu.

      Usuń
    2. w każdej aptece lub sklepach spożywczych, ja kupiłam w polo markecie

      Usuń
  14. Pani Aniu, cudowne wskazówki! Nie ukrywam, że w ten weekend będę robić swój pierwszy tort w życiu i to w dodatku z masą cukrową :) Mam do Pani 2 pytania: czy figurki z masy cukrowej można zrobić kilka dni wcześniej, żeby później wstawić na tort? Drugie pytanie to czy tego typu figurki wymagają odpowiedniego przechowywania (lodówka) czy mogą sobie stać w zwykłym suchym miejscu. Nie chciałabym spędzić kilku godzin na robieniu figurek i później po 2 dniach się zorientować, że cała robota poszła na marne :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      figurki z masy cukrowej można zrobić kilka dni wcześniej. Nie trzeba koniecznie przechowywać ich w lodówce. W suchym i ciemnym miejscu nie powinno się im nic stać. Po prostu stwardnieją i będzie je można spokojnie ułożyć na torcie w odpowiednim czasie. Powodzenia i pozdrawiam :)

      Usuń
  15. a czy taką masę można położyć na tort póki jest jeszcze troszkę ciepła,zanim zgęstnieje i stwardnieje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, Proszę spróbować. Wydaje mi się jednak, że ciepła masa cukrowa (chociaż nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak chcesz zrobić, żeby była ciepła) może rozpuścić krem na torcie.

      Usuń
  16. Witam:)mam pytanie jak już mam biszkopt to muszę zrobić ten krem maślany i dopiero masę cukrową bo sama masa bezpośrednio na biszkopt nie będzie się trzymać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krem maślany jest niezbędny, by masa cukrowa dobrze przylegała do tortu, a jej powierzchnia była równa.

      Usuń
  17. Gdzie można kupić barwnik ? tylko nie Allegro :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam na Allegro. Jeżeli tobie szanowny anonimowy iksie taka odpowiedź nie odpowiada,to mam inną. Równie dobrze możesz spakować plecak, udać się np. do południowej Argentyny, gdzie rośną opuncje (takie kaktusy) w swoim naturalnym środowisku, zebrać z niego spokrewnione z mszycami żyjątka zwane czerwcami kaktusowymi (nie daj się zwieść, z zewnątrz są białe otoczone woskową substancją). Następnie musisz te owady ugotować. Zbierz ich dużo, bo na zrobienie 1 kg barwnika potrzeba 150 tyś. tych sympatycznych czerwców. Wówczas uzyskasz koszenilę, nieszkodliwy barwnik czerwony z gotowanych owadów, którym możesz zabarwić lukier na różowo, a jak dodasz go więcej, to może uda ci się uzyskać kolor czerwony na świątecznych pierniczkach. Jeżeli jednak nie zaspokoiłam twojej ciekawości i żądzy wiedzy, to może po prostu, zamiast ciągle do mnie słać jedno i to samo pytanie, wpisz w Google: "gdzie kupić barwniki spożywcze". Do dzieła ;)

      Usuń
    2. Ale ja pytam pierwszy raz nie wiem dlaczego Cię to pytanie tak oburzyło. Mam dopiero 12 lat więc do Ameryki nie pojadę :P

      Usuń
    3. Wiele osób mnie o to pyta, a ja przecież nie mogę wiedzieć, gdzie w Twoim mieście (czy też miastach tych innych osób) można kupić barwniki. No skąd ja mam to wiedzieć? Zwłaszcza, że nawet nie wiem skąd pochodzisz. Natomiast dziś w Gamie w moim mieście widziałam barwniki firmy Dr. Oetker, ale jedynie w trzech kolorach. Natomiast nie mam pojęcia, czy w sieci tych sklepów w Twoim mieście (o ile macie taką sieć) znajdziesz takie barwniki. Pozdrawiam.

      Usuń
    4. Ja do barwienia kremów lub galaretek owocowych używam barwników do kolorowania jaj (wielkanocnych).Można też użyć kurkumy (żółty), soku z marchwi (pomarańcz) lub soku z buraka (różowy).

      Usuń
    5. Ja używam barwników do jajek, bo to też są spożywcze. Łatwiej je dostać w czasie Wielkanocy ale po za nią kupuje je w drogeriach. :)

      Usuń
    6. Jak mozna uzywac barwnikow do jaj,czy to zart? Truc sie ,a moze jeszcze uzyjesz barwnika do malowania scian,pigmentu. Smacznego

      Usuń
    7. To,ze nazywaja sie spozywcze to nie znaczy,ze sa do spozycia. Jak malujesz jajka to wypij sobie to wode potem z barwnikiem,jak takie to spozywcze.

      Usuń
  18. Mieszkam w Warszawie i nw czy jest sklep typu Gama, ( szczerze nigdy nie widziałam ) . Pzdr.

    OdpowiedzUsuń
  19. Masa idealna! Dziękuje za przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. witam, mam pytanie dotyczące przechowywania masy cukrowej. ponieważ zrobiłam masę, natomiast będzie mi potrzebna do użytku za 3 dni. gdzie najlepiej jest ją przechować? w pudełku w ciemnym miejscu czy lepiej w lodówce? i czy nie stępieje przez te 3 dni ? dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie przechowywałabym masy cukrowej tak długo. Jeżeli natomiast nie ma innego wyjścia, to najlepiej zamknąć ją w szczelnie zamkniętym plastikowym pojemniku i raczej nie chować nie lodówki. Wyschniętą i popękaną masę można spróbować uratować na dwa sposoby: delikatnie zwilżonymi dłońmi zagnieść masę jeszcze raz lub włożyć na kilka sekund do mikrofalówki. Pozdrawiam :)

      Usuń
  21. Czy bez blendera i miksera też się uda a zamiast tym mozna energicznie wymieszac łyżką

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robię masę bez użycia miksera, najpierw mieszam łyżką a potem dodaję resztę cukru pudru i zagniatam dłońmi wysmarowanymi margaryną ;)

      Usuń
  22. haloo
    pani Anno Stachuro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że jest pani zniecierpliwiona, ale czasem może zdarzyć się tak, że nie ma mnie przy laptopie i nie mam możliwości odpisać na komentarz od razu. Proszę o trochę wyrozumiałości, bo poza prowadzeniem bloga, robię też w życiu inne rzeczy. Co do pani pytania, zawsze używam do tego malaksera, ale myślę, że łyżką też da pani radę to wymieszać. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Witam ja zawsze robiłam masę łyżką i też wychodzi, ale niestety bardzo się klei i jest trochę zabawy.

      Usuń
    3. Trzeba podsypywać cukrem pudrem lub posmarować dłonie margaryną ;)

      Usuń
  23. Gdzie dostanę glukozę w proszku ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupuję w sklepie Gama i tam mają glukozę firmy Delecta. Widziałam też w E.Leclercu w dziale ze zdrową żywnością. Ponoć w aptece również można kupić.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  24. Witam mam pytanie czy tą masą mogę pokryć tort z bitą śmietaną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bita śmietana rozpuszcza masę cukrową, więc odradzam. Natomiast można tort przełożyć bitą śmietaną, a tylko z zewnątrz wysmarować gęstym kremem z masła i cukru pudru, który będzie stanowił odpowiednią izolację dla masy cukrowej. Przepis na gęsty krem maślany można znaleźć w poście: Jak pokryć tort masą cukrową (http://pin-upcake.blogspot.com/2013/04/jak-pokryc-tort-masa-cukrowa-instrukcja.html).
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź ...Pozdrawiam

      Usuń
  25. Chcialam zapytac bo nie mogę dostać nigdzie zielonego barwnika czym moglabym go zastąpić?czy udalo by sie galaretką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie próbowałam. Może i by się udało, zastępując żelatynę galaretką, jednak nie wiem czy w tych samych proporcjach. Trzeba by to przetestować, bo nie wiem ile żelatyny jest w galaretce.

      Usuń
  26. Witam ;) wygląda pięknie i oczywiście zrobię ;p Ale zastanawia mnie ile dodać barwnika?;]

    OdpowiedzUsuń
  27. To zależy od tego, jak intensywny kolor chce się uzyskać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź,Pozdrawiam.

      Usuń
  28. czy zamiast barwnika można użyć np soku malinowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli doda pani soku malinowego, zmieni się konsystencja masy i wtedy najprawdopodobniej będzie trzeba zmienić proporcję pozostałych składników.

      Usuń
  29. nie pęka ? ciekawe jak z obkładaniem dużych tortów

    OdpowiedzUsuń
  30. pytanie- potrzebna mi masa cukkrowa w kolorze brazu z czego otrzymać taki kolor ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brązowy powstaje przez zmieszanie czerwonego z zielonym, pomarańczowego z niebieskim lub żółtego z fioletem. Natomiast nie mam pojęcia jak uzyskać kolor brązowy w sposób naturalny.

      Usuń
    2. Obawiam się, że kakao może zmienić zupełnie konsystencję masy cukrowej. Zamiast tego radziłabym użyć po prostu czekolady plastycznej (na 50 g czekolady 23 g miodu).

      Usuń
  31. Bardzo fajne miejsce :). Masa wygląda super. Właśnie podjęłam próbę jej zrobienia. Patrzę na przepis i wciąz zastanawiam się co zrobiłam nie tak. Dodałam już więcej cukru pudru niż wskazane 200g. a to wciąż kleiło mi się do rąk okropnie. Na dodatek masę robiłam czerwoną, i moja kuchnia wygląda jak po jakiejś krwawej walce hehe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cukier puder dodajemy w dwóch turach. W pierwszym etapie dodajemy 200 g do malaksera, i w drugim etapie,już w fazie wyrabiania na stolnicy, dodajemy kolejne 150-200 g cukru pudru. W sumie zużywamy 350-400 g cukru pudru.

      Usuń
  32. kurcze. zaczęłam dosypywac jeszcze cukru , bo nie dało mi spokoju. i...po dodaniu, w torebce 500g. jeszcze mi zostało , czyli norma. wczesniej przesypywałam do miarki, i zdaje się , ze cos z nią nie tak...przepraszam za zamieszanie, i dziekuję za szybką odp. ! Najwazniejsze że masa teraz wyglada jak masa ;) ! Jeszcze raz dzięki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że jednak się udało. Pozdrawiam :)

      Usuń
  33. jutro robie tort dla taty na 50 urodziny i mase pierwszy raz mam nadzieje ze bedzie taka jak u pani na zdjeciu

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam Pania
    Mam pytanko:czy do gotowego lukru plastycznego nalezy cos jeszcze dodac by byl bardziej plastyczny.Wczoraj robilam myszke micki i po 2 godzinach lepienia w miejscach zgiec(pod kolankami itp)popekala i zrobila sie matowa i wysuszona.Pewnie zrobilam cos zle ale nie wiem co moze pani mi podpowie.Prosze o pomoc nigdy wczesniej tego nie robilam bo torty zawsze zdobilam smietanowymi kremami ale teraz chce zrobic cos innego.Roczek corci juz za 2 tygodnie wiec nie mam za duzo czasu i musze cos wymyslec.DZIEKUJE SERDECZNIE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie używałam kupnego lukru plastycznego, więc chyba nic tutaj nie podpowiem. Jestem trochę zdziwiona, bo wydawało mi się, że gotowy lukier plastyczny jest bardziej plastyczny niż ten zrobiony samemu.

      Usuń
    2. No trudno. Pewnie zrobilam cos zle.Gdzies przeczytalam ze nie kazda masa nadaje sie do wszysatkiego (tzn do pokrywania i lepienia figurek)nie wiem bo nigdy wczesniej tego nie robilam.Bede jeszcze improwizowac moze sie uda.Tak czy inaczej dziekuje za odpowiedz.Pozdrawiam

      Usuń
    3. Może to właśnie zależy od rodzaju masy plastycznej, jej jakości itp. W każdym bądź razie życzę powodzenia :)

      Usuń
  35. Witam serdecznie,
    A jak ustawic na torcie juz gotowe figurki...moje wyszly twarde i nie chca sie trzymac...co zrobic aby nie spadaly?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz już nie bardzo wiem co zrobić, skoro figurki już stwardniały. Może proszę spróbować delikatnie zwilżyć wodą zarówno figurkę, jak i miejsce, w którym ma być przyklejona. W przyszłości, w jeszcze miękką figurkę, proszę wbić wykałaczkę. Wtedy mocowanie do tortu będzie pewniejsze.

      Usuń
  36. Mam pytanie odbiegające od temtu, ale może będziesz w wstanie mi pomóc. Czy chcąc uzyskać białe kwiatki z końcówkami np. w kolorze rózu (ombre) to czy mam zrobić już taką masę czy mogę gotowe już kwiatki w kolorze białym przeciągnąć pędzelkiem barwnikiem w danym kolorze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno łatwiej i szybciej pójdzie z pomalowaniem kwiatów pędzelkiem.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź, a jeśli mogę to mam jeszcze jedno pytanie. Czy tort piętrowy mogę przełożyć czystą bitą śmietaną 36% z fixami czy muszę użyć jakiejś bardziej stabilnej masy np. z serem mascarpone lub masłem?

      Usuń
    3. Nigdy nie robiłam piętrowego tortu. Ale gdybym robiła i chciała użyć śmietanowego kremu, to do śmietanki dodałabym serka mascarpone lub żelatyny, wtedy masa jest bardziej gęsta. Fixów osobiście nigdy nie używałam, ale to chyba to samo co żelatyna. Oba piętra tortu dokładnie wysmarowałabym gęstym kremem maślanym ze wszystkich stron i obłożyła masą cukrową. Nigdy czegoś takiego jednak nie robiłam, więc nie biorę odpowiedzialności za efekt. Pozdrawiam i proszę dać znać jak poszło :)

      Usuń
    4. W przypadku piętrowych tortów warto zaopatrzyć się w specjalne rurki dostępne w sklepach z art. dla cukierników, które wbija się w tort przez całą lub prawie całą grubość tortu. One utrzymują wszystkie warstwy na miejscu. Ja robiłam kilka razy tort piętrowy ( 8 warstw ciasta i drugim razem 3 piętra po 4 warstwy ciasta w każdym) bez użycia tych rurek i powiem szczerze, że tort z 3 piętrami musiałam zrobić dwa razy- przy nakładaniu masy cukrowej piętra rozjechały się i w ostatniej chwili udało się je ocalić. Następnym razem przy tak wysokich tortach mam zamiar zastosować wyżej wspomniane rurki.

      Usuń
  37. A czy mogę rozrobić mikserem masę czy musi być blender?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masę można rozdrobnić czym się chce. Ja robię przy użyciu blendera, ale mikserem pewnie też da radę.

      Usuń
  38. Witam serdecznie mam pytanko...kolorową masą chciałabym ozdobić ciasteczka np. biszkopty dla dzieci do przedszkola i zastanawiam się czy ta masa będzie się trzymała czy położyć ją na kremie maślanym ale czy wtedy np. nie będzie zjeżdżała z ciasteczka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę posmarować ciasteczka lekko podgrzanym dżemem morelowym lub brzoskwiniowym i dopiero wtedy przykleić masę.

      Usuń
  39. Dziękuję bardzo,nie spodziewałam się tak błyskawicznej odpowiedzi:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Szukam idealnego przepisu na masę cukrową. Do niektórych dodaje się margarynę.. Czym będzie taka masa różniła się od tej bez margaryny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zauważyłam, że do niektórych dodaje się margarynę. Ja jeszcze nigdy tego nie robiłam, więc nie mam porównania i niewiele mogę w tym temacie powiedzieć. Jednak też jestem ciekawa dodatku margaryny, więc pewnie kiedyś wypróbuję taki przepis na masę cukrową.

      Usuń
    2. Dodanie masła lub margaryny owoduje ze masa jest później miękka i śmiało mozna zjadać np figurki z tortu bez obawy ze złamie sie ząb :) no i oczywiście masa jest bardziej plastyczna, nie zasycha szybko przy robieniu

      Usuń
  41. Tak wiec nie taki diabeł straszny jakby to się mogło wydawać :) masa super :) syn zadowolony z efektu końcowego, robiłam tort na jego 6 urodzinki :) nie jest tak genialny jak prosto z cukier i ale swój :) dziękuję za przepis i na pewno będę korzystać z niego bardzo często :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam i wszystkiego najlepszego dla synka :)

      Usuń
  42. Super ! zapisuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Wcześniej robiłam już masę cukrową, ale coś z nią było nie tak. A ta Pani jest idealna. Gładka, mięciutka, błyszcząca, idealna do pokrywania. W sumie pokryłam nią tylko górę, ale ot tak sprawdziłam czy będzie się nadawać do całego pokrycia (pisałam pod innym postem o moich zakładkach) i super się układa. Zapisuję, testuję i będę do przepisu jeszcze wracać. Zastanawia mnie jedno, jak pokryłam tort i ozdabiałam go to robił się tak lekko miękki, mory wręcz. Czy to od tego, że dałam minimalnie za mało cukry (prawie 400g jak w przepisie) czy dlatego, że u mnie w kuchni strasznie duszno było?

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam, witam.. spróbuję niedługo zmierzyć się z masą cukrową..:) ciekawe kto wygra bój.. ;) zastanawiam się tylko czy jest taka możliwość, aby na samym początku zalać żelatynę nie wodą, a np sokiem z róży, malin (aby masa była w kolorze różowym)? Zależy mi na naturalnych barwnikach i zastanawiam się jak ugryźć płynne barwniki żeby nie rozrzedzić masy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że 5 łyżek soku z róży czy malin to i tak za mało, by uzyskać jakiś widoczny kolor. Nie chcę doradzać czegoś, czego nie próbowałam, ale mam inny pomysł. Mianowicie wmieszać do gotowej masy cukrowej pastę owocową, którą można przygotować z malin, jagód, borówek amerykańskich. Dokładną recepturę jej przygotowania znajdzie Pani tutaj ----> http://pin-upcake.blogspot.com/2014/02/malinowe-paczki-z-kokosowym-nadzieniem.html
      Taka pasta musi być bardzo gładka, najlepiej przetarta przez sitko wyłożone gazą. Jednak i tak trzeba to najpierw wypróbować, bo nie jestem pewna czy masa cukrowa po takim zabiegu nie straci swoich właściwości.

      Usuń
  45. Czy można zrobić masę bez glukozy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobić można, ale co z tego wyjdzie, to nie wiem. Znalazłam jednak w sieci przepis na masę cukrową bez glukozy -----> http://qchnia.wordpress.com/2009/02/12/masa-cukrowa-bez-glukozy/
      Nie biorę jednak odpowiedzialności za jej jakość. Moim zdaniem glukoza jest składnikiem niezbędnym w tym przepisie. To ona sprawia, że masa jest elastyczna, nie rwie się, dzięki czemu da się nią pokryć cały tort.

      Usuń
  46. Czy jeśli potrzebuje 2 kg masy to mam dany przepis przemnożyć 5 razy?

    OdpowiedzUsuń
  47. jeśli chodzi o figurki ile czasu wcześniej można je zrobić ???

    OdpowiedzUsuń
  48. Witam mam zamiar jutro zrobic tort bo pojutrze synek ma urodziny i mam pytanie jak to się potem kroi czy to jest az tak twarde?

    OdpowiedzUsuń
  49. i jeszcze jedno: czy mogę ten tort zrobic juz jutro jesli bedzie pojutrze jedzony? i gdzie go lepiej przechowac w chłodnym miejscu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masa cukrowa zawsze trochę stwardnieje na torcie. Może go pani zrobić jutro, przechowywać w lodówce, a w dniu podania wyjąć z lodówki 2-3 godziny wcześniej, by całość nieco zmiękła.

      Usuń
  50. Witam dziękuję za odpowiedz właśnie będe zabierała się do robienia tego tortu tylko mam wachania czy w lodówce na torcie nie pojawią się kropelki wody tak jak to niektórzy wyżej piszą . mam nadzieje ze da mi Pani jeszcze dziś odpowiedz bo niewiem czy go potem mam wsadzic do lodówki czy lepiej w jakieś chłodne miejsce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lodówka nie powinna być załadowana po brzegi. Najlepiej, żeby w lodówce był tylko tort i nic więcej. I najważniejsze, lodówka nie może mieć zbyt dużo wilgoci, bo wtedy tort podejdzie rosą. Musi być chłodno i sucho.

      Usuń
  51. witam serdecznie, mam pytanie jak podnieść tą masę, bo mi się rozrywa jak próbuje :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się rozrywa to znaczy, że jest źle zrobiona. Nie powinna się rozrywać. A może proszę spróbować nawinąć ją na wałek i z wałka przenieść na ciasto.

      Usuń
  52. Witam, mam pytania: na jaka minimalną grubość mogę rozwałkować masę cukrową do pokrycia tortu, aby się nie porozrywała? I drugie, czy jak będę miała krem z kremówki z serkiem mascarpone, będę musiała pokryć tort pod masę kremem maślanym?? A jak wykonać literki z takiej masy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od rodzaju masy cukrowej, ale mniej więcej na ok. 3-4 mm. Kremówka z mascarpone rozpuści masę cukrową, dlatego trzeba pokryć cały tort kremem maślanym. Literki wycina się za pomocą specjalnych foremek, które trzeba sobie kupić, najlepiej na allegro.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie o ile wcześniej mogę zrobić figurki aby były nadal ładne, gdy udekoruje nimi tort/buciki i grzechotka/?? Pozdrawiam

      Usuń
    3. No nie wiem, jak Pani uważa. Może ze 3 dni wcześniej.

      Usuń
    4. Dziekuję.

      Usuń
  53. Jeżeli chce zrobić kolorowe literki na torcie to muszę robić każdego koloru taką ilość masy czy da się jakoś tą masę podzielić na partie i później dodać barwnik ? ( nie wiem czy zrozumiale napisałam )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zrobić wersję białą masy cukrowej, a barwniki wgnieść później :)

      Usuń
  54. Pani Aniu, czy robiąc z masy coś białego również zabarwia Pani masę białym barwnikiem spożywczym czy po prostu nie dodaje Pani barwnika i masa jest idealnie biała? Jestem oczywiscie laikiem i zastanawiam się czy konieczny jest zakup także białego barwnika spozywczego..
    Pozdrawiam, Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dodaję do białej masy żadnego barwnika białego, bo ja zwykle białą masę cukrową kupuję już gotową. Samoróbkę używam raczej do celów domowych. Jeżeli jednak chce Pani uzyskać super white, to może Pani dodać biały barwnik albo trochę kwasku cytrynowego w trakcie podgrzewania glukozy z wodą i żelatyną.

      Usuń
    2. Super, dziękuję bardzo :)

      Usuń
  55. Mam pytanie odnosnie masy maslanej ktora bedzie pod obrazkiem z masy lukrowej. Czy tą mase maślaną moge zabrwic barwnikiem w żelu -mam zielony i chce zeby ta masa maslana wystwala spod obrazka lukrowego i wygladala jak trawa- więc zielony bawrwnik- tylko nie wiem , czy masa maslana sie zabarwi i czy to nie bedzie przeskadzac ozdobom z masy lukrowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co to jest obrazek z masy lukrowej i nie wiem jak się zachowuje w zetknięciu z zieloną masą maślaną. Przykro mi bardzo, ale nie pomogę. Na Facebook jest grupa: Dekoratorki tortów i babeczek łączmy się. Proszę tam zapytać, może koleżanki będą lepiej zorientowane w temacie.

      Usuń
  56. Czy mozna mrozic mase? Ew. ile dni wczesniej ja zamrozic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masy się nie mrozi. Przechowuje się ja w szczelnie zamkniętym pojemniku.

      Usuń
    2. A pojemnik z masą przechowywać w lodówce czy temp. pokojowej?

      Usuń
    3. Masę owinąć folią, schować do szczelnie zamkniętego plastikowego pojemnika i przechowywać najlepiej w ciemnej, suchej szafce. Samoróbka prawdopodobnie i tak stwardnieje, dlatego przed użyciem można ją włożyć na kilka sekund do mikrofalówki i wyrobić w dłoniach. Ewentualnie dodać kilka kropli gliceryny spożywczej.

      Usuń
    4. Dziękuję :)

      Usuń
  57. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  58. Ja potrzebuję niewielkiej ilości takich kolorowych mas. I nie wiem jak to zrobić, skoro kolor nadaje się przy początku pracy. Jak mogę to zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobić białą masę, a barwić już gotową, wgniatając w nią barwniki, najlepiej żelowe.

      Usuń
  59. Witam, pokryła tort masa maślana z Twojego prZepisu , następnie masa cukrowa. Tort robiłam o 23 podałam go ok 17 nast dnia , przechiwywalam w lodówce w kartonie i siatce i masa była Na tyle twarda, ze ciężko było kroić i się kruszyla. Co zrobiłam zle ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie zrobiłaś źle. Tort w masie cukrowej trzeba wyjąc z lodówki 1-2 godziny wcześniej, żeby "odtajał". Wtedy i lepiej smakuje, i łatwiej da się go pokroić.

      Usuń
    2. Jutro pokryje masa i w piątek zjemy. Zobaczymy czy tym razem się uda :-)

      Usuń
  60. 1. Jak długo można przechowywać tę masę cukrową w szczelnym zamknięciu? 2. Czy zamiast blendera może być mikser?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad.1. Nie polecam jej w ogóle przechowywać, bo stwardnieje i ciężko ją potem doprowadzić do stanu używalności. Najlepiej użyć ją od razu po przygotowaniu. Ad.2. Najlepiej zrobić to łyżką, a potem rękoma. Mikser się tu raczej nie sprawdzi.

      Usuń
    2. Mikser sprawdza sie w 100% tylko trzeba używać mieszadel do ciasta drozdzowego (tych spirali) standardowe sie nie sprawdzaja

      Usuń
  61. mam pytanie: czy jeżeli chcę masę koloru szarego to mogę użyć czarnego barwnika tylko w małej ilości?

    OdpowiedzUsuń
  62. Czy jest jakiś sposób na pokrycie galaretki masą cukrową?

    OdpowiedzUsuń
  63. Witam, zamierzam wykorzystać Pani przepis. Mam jednak glukozę płynną, nie dostałam w proszku. Czy orientuje się Pani, jaką ilość glukozy płynnej powinnam użyć do Pani przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  64. czy można barwnik w proszku dodać do gotowej masy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robię tak z kupną masą cukrową. Barwnik w proszku trzeba rozpuścić w niewielkiej ilości alkoholu i dopiero wtedy wgnieść w masę razem z odrobiną mąki ziemniaczanej. Jednak nie wiem jak w tym przypadku zachowa się samoróbka. Nie próbowałam.

      Usuń
  65. Witam czy na tort posmarować tym kremem maślane musze następnie schłodzić aby rozłożyć masę lukrowa?I czymś posmarować dodatkową ten krem ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odsyłam do postu: Jak pokryć tort masą cukrową (instrukcja krok po kroku).

      Usuń
  66. Witam :) Mam pytanie odnośnie planty. Słyszałam o niej, ale nie mam pojęcia gdzie ją dostać. Byłabym wdzięczna gdyby podzieliła się Pani swoją wiedzą :)

    OdpowiedzUsuń
  67. w niektórych przepisach potrzebna jest planta. tu nie ? nic to nie zmieni?

    OdpowiedzUsuń
  68. Czym zabarwic mase cukrowa na brozowo..albo na kolor skóry. Czy kakao może byc?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kakao się nie nadaje, może zmienić konsystencję masy cukrowej. Polecam barwnik spożywczy. Jednak barwnikiem też ciężko uzyskać głęboki kolor brązowy, bo trzeba go wgnieść dosyć dużo i to też może zmienić konsystencję masy cukrowej. Najlepiej kupić gotową masę koloru brązowego.

      Usuń
  69. Witam moja masa cukrowa nie wyszła a robiłam wszystko jak w instrukcji, strasznie się lepi do wszystkiego i nie jest jednolitą plastyczna masa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, masa jest bardzo klejąca. Stopniowo trzeba dodawać cukier puder. A czemu nie wyszło, skoro robiła pani wszystko jak w instrukcji? Nie mam zielonego pojęcia.

      Usuń
  70. A czy bez tej glukozy też wyjdzie?

    OdpowiedzUsuń
  71. Witam! Czy można użyć glukozy w płynie?

    OdpowiedzUsuń
  72. A czy składniki mogła by mi Pani podać nie w gramach a w innych ilościach nie mam wagi w domu a chcę dziecku tort zrobić

    OdpowiedzUsuń