piątek, 8 marca 2013

Biała masa cukrowa (lukier plastyczny)


Do zrobienia masy cukrowej przymierzałam się już od dłuższego czasu. W końcu zebrałam się w sobie i zagniotłam. Okazało się, że "nie taki diabeł straszny". Użyłam malaksera, co jeszcze bardziej ułatwiło mi pracę. Kwiatków nigdy wcześniej z masy cukrowej nie robiłam, to moje pierwsze, ale na pewno nie ostatnie.
Przepis na masę cukrową zaczerpnęłam z tej strony.
Instrukcję krok po kroku przygotowania masy cukrowej oraz dodatkowe informacje na ten temat znajdziecie również tutaj.

Składniki:

  • 350-400 g cukru pudru
  • 50 g glukozy w proszku
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 5 łyżek zimnej wody
  • aromat (opcjonalnie)
     
Do małego garnka wsypać żelatynę i zalać zimną wodą. Gdy napęcznieje, dodać glukozę i podgrzewać na wolnym ogniu, cały czas mieszając, aż się rozpuści. Uwaga: masy nie można zagotować! Zdjąć z palnika i odstawić do przestygnięcia.
Połowę cukru pudru wsypać do pojemnika malaksera, wlać ciepłą, ale nie gorącą żelatynę z glukozą i wymieszać (można też ręcznie, ale może się to okazać zbyt męczące, masa bardzo się klei). Do masy dosypywać stopniowo cukier puder i wyrabiać, aż masa będzie miała konsystencję plasteliny.
Gotowa masa cukrowa szybko wysycha, należy ją zatem przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku.
Rozwałkowana masa cukrowa wysycha jeszcze szybciej, dlatego dobrze jest przykryć ją lekko wilgotną ściereczką na czas wycinania i sklejania kolejnych kwiatków (ja do zrobienia kwiatków użyłam specjalnych foremek i patyczka do szaszłyka, by płatkom kwiatów nadać odpowiedni, lekko karbowany kształt).
Ozdoby z masy cukrowej można przyklejać za pomocą lukru z cukru pudru i wody.

     Życzę udanej zabawy!





51 komentarzy:

  1. też robię sama masę, wychodzi taniej i wiem, że nie jest łamliwa go kilka razu dało mi się taką kupić w sklepie;/

    OdpowiedzUsuń
  2. piękne :) gdzie kupiłaś takie foremki? :)


    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pani Aniu, mam pytanie. Moja masa cukrowa po rozwałkowaniu rozwarstwia się, tzn. ładnie się rozwałkowała ale jak chciałam ją podnieść żeby przenieść na tort to pod moimi rękoma pękała. Nie wiem co zrobiłam źle. Czy za mocno rozwałkowałam, czy za mało lub za dużo jakiegoś składnika dałam. Może ma Pani jakiś pomysł co mogłam zrobić źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że sama miałam prablemy z tą masą. Podstawowy błąd może być taki, że dodała Pani za dużo cukru pudru, czyli nie można dodać za dużo wody w początkoym etapie przygotowywania lukru. Masa powinna być jak najabardziej elastyczna. Cały proces zagniatania, rozwałkowania i przełożenia masy na tort też musi być jak najbardziej skrócony, bo masa szybko wysycha, staje się łamliwa i mało elastyczna. Nie ma wtedy mowy o przełożniu rozwałkowanego placka w całości, a potem jego skurczeniu na ściankach tortu. Cała tajmnica tkwi niestety w odpowiedniej konsystencji masy cukrowej. Pani Wiolu dzisiaj pojawi się na blogu obiecana przeze mnie instrukcja jak pokryć tort masą cukrową. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Witam. Przy takim kłopocie polecałabym dodać do masy odrobiny rozpuszczonej planty(innego tłuszczu nie polecam). Nie powinna wtedy pękać.

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    4. Albo parę kropelek gliceryny, takiej z apteki, fantastycznie uelastycznia masę, a nie czuć jej w masie.

      Usuń
  4. witam serdecznie.prosze mi powiedziec czy biszkopt mozna nasaczc pod mase cukrowa???dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie próbowałam nasączać biszkoptu pod masę, więc nie wiem jak to się sprawdzi.

      Usuń
    2. Ja nasączałam biszkopt pod taką masę i nie miałam problemów :)

      Usuń
    3. Ja nasączałam biszkopt pod taką masę i nie miałam problemów :)

      Usuń
  5. a prosze mi jeszcze podpowiedziec odnosnie masy chcialabym przelozyc biszkopt masa z serkiem maskarpone i bita smietana a takze polozyc powidla czy jesli poloze na caly biszkopt mase maslana to nic sie nie stanie po nalozeniu lukru??? dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale tego to ja nie jestem w stanie przewidzieć. Nie próbowałam takiej kombinacji. Nie chcę doradzać czegoś, czego osobiście nie przetestowałam.

      Usuń
    2. ja wszystkie torty robie z bita smietana i owocami, ewentualnie z serkami mascarpone, ale wtedy dokladnie caly tort tynkuje masa maslana, tan aby masa cukrowa pozniej nie miala stycznosci z bita smietana ktora z pewnoscia by ja rozpuscila ;)

      Usuń
    3. I to jest bardzo dobry pomysł! Dzięki za wskazówkę :)

      Usuń
  6. A gdzie można kupić glukozę w proszku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę poszukać w supermarketach, np. w dziale ze zdrową żywnością. Ja glukozę kupuję w Gamie lub E.Leclercu. Podobno też w aptece można dostać. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Raczej w specjalnych sklepach, markety duże raczej nie prowadzą.

      Usuń
    3. Glukozę można kupić w każdej aptece, jeżeli nie macie w pobliże większego marketu :)

      Usuń
    4. Ja kupilam w kauflandzie

      Usuń
  7. Glukozę można kupić np. w Kauflandzie (właśnie dzisiaj widziałam).Leży na półce gdzie są różne cukry m.in.cukier trzcinowy,ryżowy itp.Myślę,że w każdym Kauflandzie jest mniej więcej tak samo poukładany towar. Jola

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, piękne ozdoby. Właśnie poczyniłam przygotowania do zrobienia masy. Glukozę kupiłam w zwykłym dużym sklepie na półce ze zdrową żywnością leżała.
    Ale mam jeszcze pytanie. Jak długo można przechowywać taką masę, czy jak dzisiaj zrobię, a tort mam dekorować w sobotę to będzie dobrze?
    Bardzo dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nigdy nie przechowuję masy. Jej zrobienie, wbrew pozorom, nie wymaga wiele czasu. Wiadomo, że najlepiej pracuje się ze świeżym produktem. Natomiast jeżeli faktycznie istnieje potrzeba przechowania masy cukrowej na później, to koniecznie trzeba ją umieścić w szczelnie zamkniętym plastikowym pojemniku i trzymać w temperaturze pokojowej. Jeżeli masa, mimo to, wyschnie lub popęka, można spróbować ją uratować na dwa sposoby: zwilżonymi dłońmi delikatnie zagnieść masę jeszcze raz lub włożyć na kilka sekund do mikrofalówki.
      Pozdrawiam i życzę powodzenia :)

      Usuń
  9. Witam serdecznie,
    mam pytanie dotyczące mieszania składników w malakserze: jaką końcówką to robić? Zawsze ugniatam masę rękoma, co jest bardzo męczące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam tylko jedną końcówkę w malakserze, taką z nożami do siekania i właśnie takiej używam. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. A później trzeba "dognieść" rękoma, tak? :)

      Usuń
    3. Zgadza się :) więcej informacji na temat mieszania masy cukrowej znajdzie Pani tutaj ---> http://pin-upcake.blogspot.com/2013/04/kolorowa-masa-cukrowa-instrukcja-krok.html

      Usuń
    4. Dziękuję bardzo! :)

      Usuń
  10. a co jesli nie mam glukozy? wyjdzie bez tego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, nie próbowałam. Znalazłam jednak dla pani w sieci przepis na masę cukrową bez glukozy -----> http://qchnia.wordpress.com/2009/02/12/masa-cukrowa-bez-glukozy/
      Nie biorę jednak odpowiedzialności za jej jakość. Moim zdaniem glukoza jest składnikiem niezbędnym w tym przepisie. To ona sprawia, że masa jest elastyczna, nie rwie się, dzięki czemu da się nią pokryć cały tort.

      Usuń
  11. Fajny blog. Obserwuję i zapraszam do mnie.
    Łukasz http://kuchniaalukasza.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Na jakiej wielkości tort wystarcza mi masy wg tych proporcji. Chciałbym zrobić jeszcze dekoracje i nie wiem czy starczy na nie masy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tej ilości składników uzyska pani masę cukrową, która wystarczy na pokrycie tortu o średnicy 21-23 cm. Trochę masy zostaje, więc powinno wystarczyć na jakieś skromne ozdoby.

      Usuń
  13. Mam pytanie w jaki sposób zabarwić białą masę np. barwnikiem w proszku? Będę chciała zrobić płaską figurkę na tort i potrzebuję kilku kolorów, w tym białego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wgnieść barwnik na końcu, już do gotowej masy cukrowej.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję :)

      Usuń
  14. Dzień dobry. Świetny przepis. Mam jednak pytanie. Czy taką masę można zamrozić lu schować do lodówki i jak tak to na ile ? 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. Nie sprawdzałam nigdy.

      Usuń
    2. Zamrozić można wszystko. Ale nie ma pewności, jakie ta masa będzie miała właściwości po rozmrożeniu. Podobnie jest np z zamrażaniem ludzi ;)

      Usuń
  15. Dzień dobry, mam pytanie odnośnie ozdób z masy cukrowej. Do dekoracji toru kupiłam gotowe elementy w formie motocykla :-) żeby umieścić je na bokach okrągłego tortu należałoby lekko je wygiac. Jak zmiękczyć motocykle żeby zachowały kształt, nie popękały i ładnie przylegaly do boku tortu? Czy może mi coś Pani doradzić? Jest na to jakiś sposób?
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że nie można. Nie używam gotowych ozdób i nie wiem jak się z nimi pracuje, więc nic tutaj raczej nie doradzę.

      Usuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam chciałabym się dowiedzieć jak długo mogę przechowywać zrobioną figurkę z takiej masy?. Jeżeli będzie wysuszona...planuję zrobić wcześniej figurki na przykład ludziki a później robić tort czy to może być odstęp kilka dni czy tygodni???...dziękuję za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można długo przechowywać - kilka tygodni, kilka miesięcy. Figurki twardnieją.

      Usuń
  18. Jeśli chciałabym dodać barwnik spożywczy, dodaje go na końcu, tak ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech Pani skorzysta z przepisu na kolorową masę cukrową na tym blogu.

      Usuń
  19. Witam z ilu porcji zrobic mase. Chce zrobic tort 30cm minionka. Moze ktos pomoże

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy jeśli nie mam malaksera można wymieszać masę w blenderze?

    OdpowiedzUsuń