poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Jak pokryć tort masą cukrową (instrukcja krok po kroku)


Z gotową masą cukrową na pewno pracuje się łatwiej, nie jest taka kapryśna, jak ta zrobiona własnoręcznie. Ale skoro już się zdecydujmy przygotować ją sami, to trzeba ją jakoś na tym torcie umieścić. Przedstawiam na to mój sposób, krok po roku. Instrukcja dla bardzo początkujących.
Zaczynam od pokrycia tortu gęstym kremem maślanym, który zespala całą konstrukcję. Przepis wyszperany tutaj.

Krem maślany (składniki na pokrycie tortu o średnicy 21-23 cm):

  • 125 g masła (w temp. pokojowej)
  • 400 - 450 g cukru pudru
  • 1 łyżka gorącej wody
     
W misie miksera utrzeć masło na puch. Stopniowo dodawać cukier puder i dalej miksować. Na końcu dodać wodę, by odrobinę zmiękczyć konsystencję masła. Całość mieszać do czasu, aż krem będzie gładki i będzie się łatwo rozprowadzał.
Krem można zamrozić i przechowywać przez miesiąc. Przed użyciem rozmrozić i dokładnie wymieszać, by pozbyć się grudek.


1. Gotowy krem.



2. Wysmarować cały tort. Najpierw wierzch starając się wciskać krem w biszkopt. Następnie wysmarować boki.


3. Za pomocą dużego noża lub pastikowej packi (w moim przypadku packi do wygładzania gipsu zakupionej w Praktikerze) wygładzić boki tortu. Następnie wygładzić wierzch tworząc równe krawędzie z bokiem tortu. Schować do lodówki na kilka godzin, tak by krem stworzył twardą skorupę na powierzchi tortu.


4. Masa cukrowa jest już gotowa. Lekko ją rozpłaszczyć. Przepis na kolorową masę cukrową znajdziecie tutaj, a na białą tutaj. Wcześniej należy zmierzyć średnicę tortu plus jego oba boki. Będzie wiadomo jak duży ma być placek.


5. Rozwałkować na posypanym cukrem pudrem kuchennym blacie (stolnica prawdopodobnie okaże się za mała) na odpowiednią wielkość (zmierzyć linijką w obie strony). Co jakiś czas trzeba przesuwać cukrowy placek, by zapobiec jego przyklejeniu się do blatu. W razie konieczności podsypywać cukrem pudrem. Na końcu można wygładzić dłonią, pozbywając się śladów po krawędziach wałka (normalny wałek jest za krótki). 


6. Schłodzony tort musi znajdować się w pobliżu. Na tym etapie trzeba sobie też przygotować szklankę z zimną wodą i pędzelek (najlepiej silikonowy, żeby nie zostawiał włosia).


7. Delikatnie wsunąć dłonie pod rozwałkowaną masę (u mnie jedna dłoń, bo druga trzyma aparat), ostrożnie podnieść i ułożyć na torcie. Na przykładzie tego zdjęcia można zauważyć, że ta masa jest już za sucha i pęka. Dodałam za dużo cukru pudru w fazie wyrabiania masy cukrowej. Ten lukier plastyczny wyrzuciłam i zaczęłam od nowa. 
Uwaga: wyschniętą i popękaną masę można spróbować uratować na dwa sposoby: delikatnie zwilżonymi dłońmi zagnieść masę jeszcze raz lub włożyć na kilka sekund do mikrofalówki.


8. Ponieważ krem na torcie jest twardy, na tym etapie można jeszcze poprawić ułożenie masy cukrowej na torcie.


9. Teraz delikatnie odchylamy masę cukrową, najpierw z jednej, potem z drugiej strony i smarujemy (wierzch również) bardzo oszczędnie wodą (nie za dużo, by masa cukrowa się nie rozpuściła, a jedynie przykleiła).


10. Wygładzamy dłońmi. Najpierw wierzch, potem boki. Cierpliwie i bardzo delikatnie. Nadmiar masy po bokach musi się po prostu skurczyć. Zwilżone wodą boki powinny w tym pomóc.


11. Nadmiar masy cukrowej odkrajamy nożem. Na tym etapie nie musi to być zbyt dokładne, potem to poprawimy. Chodzi tylko o to, by pozbyć się znacznego nadmiaru cukrowej falbany, wtedy łatwiej będzie wygładzić masę i "zmusić" ją do skurczenia się i ładnego ułożenia na bokach.


12. Wygładzona i wyrównana cukrowa masa już gotowa. Ja używałam tylko dłoni, ale są do tego specjane narzędzia (do kupienia w sklepach z artykułami cukierniczymi) lub można jako "wygładzacza" użyć także reszty masy cukrowej ponownie zagniecionej z kulę.


13. Pozostaje oczyszczenie podkładki. Na tym etapie można również przełożyć tort na inną podkładkę (ja się nie odważyłam tego zrobić). 


14. Jednak efekt końcowy nie całkiem nas zadowala. Trzeba to zatem naprawić. Szprycujemy maślany krem w kolorze masy wokół tortu. W ten sposób zakryjemy wszelkie niedoskonałości. Można to również zakryć np. szarfą z kokardą wyciętą z masy cukrowej i przyklejoną za pomocy wody lub też małymi kuleczkami z masy cukrowej ułożonymi jedna przy drugiej (o ile komuś chciałoby się toczyć milion małych kuleczek).



Prosty krem maślany na wykończenie tortu:

  • 85 g miękkiego masła
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany, w temp. pokojowej
  • olejek zapachowy, np. cytrynowy
  • barwnik spożywczy (w tym przypadku w kolorze masy cukrowej)
     
Masło utrzeć mikserem na puch. Stopniowo dodawać cukier puder i dalej miksować. Dodać śmietanę i ubijać, aż krem stanie się gładki i puszysty. Na koniec wmieszać olejek zapachowy oraz barwnik.
Przełożyć do szprycy z gwiazdkową końcówką (o średnicy ok. 1 cm) i wycisnąć krem wokół tortu.
Schować do lodówki do stężenia.

     Życzę powodzenia!



207 komentarzy:

  1. Precyzyjnie przedstawiłaś poszczególne etapy przygotowania i pokrycia tortu masą cukrową. Zawsze miałam obawy co do wyglądu tortu, oczywiście mojej produkcji, ozdobionego masą, ale przy Twoich wskazówkach nie wydaje się to aż tak trudne. Wykorzystam przy najbliższej okazji. Dziękuję za tak przystępny opis:) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamierzam takowy zrobić. Kilka dni wczesniej zrobić ozdoby a w dniu imprezy obłożyć tort masą i ułozyć wcześniej przygotowane ozdoby i tu moje pytanie. Ile będą mi wysychać takie figurki i drugie pytanie jest takie czy po zrobieniu musze przykrywać szczelnie tort bo własnie sobie uswiadomiłam że niemam żadnego pojemnika. Tort będzie ozdabiany do południa a krojony ok 18. czy jesli nie przykryje to masa na nim stwardnieje tak że nie będzie mozna go ukroić??

      Usuń
    2. Nie musisz niczym przykryć. Nie stwardnieje na kamień. Spokojnie. Kreśli jednak będziesz goi trzymać w lodowce upewnij się że nie przejdzie żadnym zapachem. Poza tym możesz to przykryć luźno ułożona folią aluminiową. I zawinąć pod spod podstawki. Powinno wystarczyc

      Usuń
  2. Świetnie to przedstawiłaś,na pewno skorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie jest to napisane, to wielka pomoc dla tych, którzy nie radzą sobie z tym cudem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie to Pani przedstawiła, naprawdę krok po kroku. Ja do piątku odpuszczam kolejną próbę robienia tej masy, bo przyznam szczerze, że zmęczyłam się tym wałkowaniem i ugniataniem a w domu mam jeszcze małego brzdąca, który potrzebuje mojej uwagi.
    Chrzciny za dwa tygodnie jeżeli w piątek i sobotę coś "popapram" to chyba nie będę ryzykować i zamówię tort z cukierni. Ale muszę powiedzieć, że po tym instruktarzu jestem pozytywnie nastawiona:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Łał, idealny Ci ten tort wyszedł. Podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajna instrukcja nakładania masy,ale teraz jestem przerażona jeszcze bardziej.Wkrotce robimy z koleżankami tort na 120 osób,ma być pokryty i udekorowany ta masa,umrę....

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dziękuje za wspaniałe porady.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzeczywiście, spokojnie, dokładnie i krok po kroku. Można uwierzyć również w swoje możliwości. Dziękuję. Mam jednak pytanie:
    Jak należy taki tort przechować do następnego dnia?? W lodówce czy raczej w temperaturze pokojowej ?? Bab-ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W lodówce, ale przed podaniem lepiej wyjąć go z godzinę wcześniej.

      Usuń
  9. Witam , dziękuję, fantastyczny instruktarz:) bardzo pomocny, właśnie skończyłam swój pierwszy tort z masą cukrową i musiałam się bardzo namęczyć, masa za żadne skarby nie chciała mi się przykleić do boków tortu, teraz już wiem dlaczego:))))))))) masa była za sucha i tort nie był posmarowany kremem maślanym.....Agata Mierzejewska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje wskazówki pomogły. Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Czy z masą z pianek marshmallow należy postępować identycznie ? Skurcza się ona tak samo ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Justynko, mimo najszczerszych chęci nie jestem w stanie odpowiedzieć na Twoje pytanie, wszak zadajesz je pod postem o masie cukrowej. I prawidłowo, bo postu o masie z pianek marshmallow nie ma. Z tego wynika, że z ową masą nigdy nie miałam nic wspólnego. Nie wiem czy jej właściwości są takie same jak masy cukrowej. Być może w przyszłości (o ile znajdę trochę czasu) powstanie u mnie post o masie z pianek marshmallow i wtedy na pewno opiszę w nim swoje spostrzeżenia. Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Dokładnie to czego od kilku godzin szukam ! ;-) Mam jeszcze pytanie. Czy czekolada plastyczna jest równie odpowiednia do pokrycia tortu ? Czy mam z nią postepować tak samo jak z masą cukrową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale nie wiem. Nie miałam jeszcze styczności z czekoladą plastyczną, więc nie mam pojęcia jak się z nią pracuje.

      Usuń
  12. Gdzie kupiłaś barwinik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój blog jest bardzo pomocny. Dzięki Tobie dowiedziałam się jak zrobić lukier plastyczny. Dzięki. :)

      Usuń
  13. A czy wiesz gdzie jeszcze można kupić barwnik oprócz Allegro ? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie spotkałam się z barwnikiem spożywczym w żadnym normalnie dostępnym sklepie, czy supermarkecie w Polsce. Widywałam je w sklepach w Anglii, np. w Morissonie. Natomiast mam informację, że ktoś kiedyś widział barwniki w "Piotrze i Pawle". Może warto tam sprawdzić.

      Usuń
    2. Ja widziałam barwniki w płynie w Auchan, jakiejś znanej firmy, ale teraz nie pamiętam. Były jednak tylko 2 lub 3 kolory.

      Usuń
    3. Najlepsze są barwniki w proszku lub w żelu. Te w płynie mogą zmienić konsystencję. Pozdrawiam.

      Usuń
  14. czy taka masa nie zaszkodzi małym dziecia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli nie zjedzą od razu pół kilograma, to nie zaszkodzi.

      Usuń
  15. Dzień dobry. Podobno taka masa nie utrzymuje się w pełnej krasie na torcie zbyt długo. Mam więc dylemat, bo zdecydowanie wygodniej byłoby mi przygotować ją dziś wieczorem i zostawić gotowy tort w lodówce do jutra, ale skoro ma się rozjechać, to trochę się boję. Imprezujemy jutro od 13, myśli Pani, że masa wytrzyma, czy lepiej zabrać się za nią jutro z rana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się wydaje, że w lodówce spokojnie wytrzyma do jutra.

      Usuń
    2. niestety ale masa cukrowa nie przetrzyma do następnego dnia sama się o tym przekonałam i był to mój pierwszy i ostatni taki tort, wolę dekoracje robić z innych rzeczy nie masy cukrowej

      Usuń
    3. Skoro był pierwszy to coś pewnie nie wyszło - robię głównie torty z masą cukrową i trzy dni spokojnie w lodówce wytrzymują.

      Usuń
  16. Ja również bardzo dziekuje za szczegółowy opis. Wczoraj robiłam pierwszy raz w zyciu tort i musze przyznać, ze mimo ze nie był tak rowniotki jak Pani to i tak wszyscy byli zachwyceni ( ja również). Dodalam wlasnie Pani blog do ulubionych stron:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje wskazówki pomogły. Pozdrawiam :)

      Usuń
  17. Super wskazówki. Ale mam jeszcze jedną radę. W punkcie 10 dobrze jest lekko naciągać masę w dół, by na bokach tortu się "skurczyła".

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam. Mam zaszczyt wręczyć Ci nominację”Liebster Blog Awards”, za trud włożony w prowadzenie bloga.
    Musisz odp na 11 pytań. Więcej informacje jak i pytania znajdziesz tu:
    http://roza28.blog.onet.pl/?page_id=122&preview=true&hash=e455252e4dab79d80368c1993812f47c&t=52754d9566157139336

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję serdecznie za nominację, lecz niestety nie wezmę udziału w tej zabawie, ponieważ brak mi czasu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam!Mam pytanie ile tego barwnika dodać?rozumie że ma być w proszku?czy jeśli tort zrobię rano a będę musiała go przewieść samochodem około 1.5 godziny jazdy to nic mu nie będzie?a impreza o 16?
    Śliczny ten tort tylko nie mam pomysłu co dalej na niego nałożyć..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barwnika dodaje Pani tyle, ile uzna za stosowne. Zależy to od tego jak bardzo intensywny kolor masy cukrowej chce Pani uzyskać. Po zrobieniu tortu proszę go włożyć do lodówki, by całość się utrwaliła, a potem bez problemu powinien przetrwać transport. Proszę poszperać w internecie, na pewno znajdzie Pani wiele inspiracji dotyczących dekorowania tortów masą cukrową. Niewątpliwie bardzo przydatne będą tutaj różne foremki, którymi można wycinać płatki kwiatów, liście, itp. Takie foremki można kupić w sieci sklepów Tk Maxx w dziale z artykułami kuchennymi lub zamówić przez internet, na Allegro na pewno są. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Dziękuję za podpowiedz:)

      Usuń
  21. Masa cukrowa genialna.Kilka tortów już wykończyłam w ten sposób.Rewelacja.Dziekuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam,
    mam pytanie: czy krem maślany jest konieczny przed nałożeniem takiej masy cukrowej? Chodzi o to, żeby nie masa się lepiej trzymała?
    Mam dziecko uczulone na laktozę zawartą w maśle. Czy można ewentualnie zastąpić masło margaryną bezmleczną?
    P.S. Bardzo fajny blog, na pewno będę tu często zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki krem to raczej konieczność pod masę cukrową. Masa musi mieć do czego się przykleić. Myślę, że pomysł z zastąpieniem masła bezmleczną margaryną jest trafiony. Proszę spróbować. Powodzenia.

      Usuń
  23. super!!! wielkie dzięki

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam przymierzam sie do zrobienia tortu dla mnie to coś nowego czytam uważnie twoje wskazówki,mam jednak jedno pytanie czym przykleic wykrojone elementy do masy czym je połączyć tagże wodą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszelkie ozdoby i elementy z masy cukrowej przykleja się wodą. Aby się błyszczały, można je po wyschnięciu posmarować roztrzepanym białkiem :)
      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Podpatrywałam cukierników w tv, oni nabłyszczają masę parą wodną. Sprawdziłam działa :)

      Usuń
  25. Dziękuje za rade :-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam
    Ja mam lukier plastyczny zakupiony a sklepie i zastnwiam sie czy z lukrem postepowac poodbnie jak zmasa cukrowaą tj. wałkowac uzywajac cukru pudru itd.???? Robie tort krowe i martwie sie ze wyjdzie nie ciekwie ;( I czy zamiast masła do kremu maslanego mozna użyc np. margaryna Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę się nie martwić, na pewno wszystko pójdzie świetnie :) Z zakupionym lukrem plastycznym trzeba postępować podobnie. Zapewne konsystencję ma dużo lepszą od tego robionego samodzielnie, więc będzie dużo łatwiej z nim pracować. Cukru pudru proszę używać bardzo oszczędnie, tylko tyle, by masa nie kleiła się przy wałkowaniu. Co do kremu... te na bazie margaryny są po prostu gorsze w smaku. Ja używam zawsze masła najwyższej jakości (takiego o zawartości tłuszczu 82-83 %). Natomiast, jeżeli z jakichś powodów musi Pani użyć margaryny, to myślę, że nie będzie to miało znacznego wpływu na właściwości kremu. Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziekuje !!!!! Robie tort pierwszy raz w zyciu - zawsze szłam na łatwizne,teraz czas pokazać , że jednka dobra ze mnie matka na tyle aby zrobic tort dla synka...Stolnice mam gromna , ponieważ zrobiłam sobie na zamówienie u kolegi stolarza wiec nic tylko brac sie do roboty ;))

      Usuń
  27. ale fajnie ..dziekuje za szybką odp.jednak jak sie robi coś dla swojego dziacka to co toby nie było chcemy jak najlepiej ;) Odezwe się za tydzien jak już tort bedzie na stole i pochwale się.Dziekuje jeszcze raz,pozdrawiam i szczerze polecę Bloga znajomym - super sprawa!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam,
    Mam pytanie dotyczące wałkowania masy, a konkretnie wałka. Czy nadaje się do tego zwykły drewniany wałek do ciasta, czy masa będzie idealnie gładka? Czy może lepszy efekt uzyskam używając wałka silikonowego? Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że w obu przypadkach osiągnie pani podobny efekt.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  29. Mam pytanie: czy do kremu maślanego mogę dodać np. kajmak z puszki lub ugotowany budyń i pokryć nim tort? Czy wtedy masa cukrowa będzie się trzymała? Pozdrawiam :) Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W środku tort może przełożyć pani czym sobie tylko zapragnie. Natomiast wierzch i boki tortu powinny być obłożone zwykłym kremem maślanym i jak bym tutaj nie kombinowała.

      Usuń
    2. Witam serdecznie :)
      Jestem początkująca w temacie tortów, więc przepraszam za banalne pytania ..
      napisała Pani że tort może być przełożony czym się chce.
      Planuję upiec tort biszkoptowy przełożony masą na bazie mascarpone i kremówki z dodatkiem owoców.
      Czy taki tort mogę obłożyć masą maślaną z Pani przepisu i później masą plastyczną ??
      Czy dodatek owoców ( nie będzie ich dużo ) nie zaszkodzi masie ?
      I druga sprawa... Tort będzie podany do niedzielnej kawy popołudniu. Zrobię go w sobotę popołudniu.. Czy może stać przez noc w lodówce ? Czy nic mu się nie stanie ?

      Pozdrawiam gorąco :) Ania

      Usuń
    3. Dokładnie tak. Może Pani przełożyć tort kremem na bazie kremówki i mascarpone oraz owocami, a całość obłożyć kremem maślanym i pokryć masą cukrową. Gotowy tort spokojnie może stać w lodówce przez całą noc. Pozdrawiam :)

      Usuń
    4. Dziękuję za odpowiedź :) Jest pani niesamowita :)
      Dużo zdrówka życzę :)

      Usuń
  30. Dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Świetny opis, dawno nie obkladalam tortu i wlasnie się za to zabieram więc chcialam sobie conieco odświeżyć, niedlugo pojawią się efekty na moim blogu www.jakipiernik.blogspot.com i na facebooku www.facebook.com/jakipiernik

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo dziękuję za tak solidną instrukcję. Nabieram śmiałości i przekonania że wreszcie się uda.

    OdpowiedzUsuń
  33. Super wszystko pokazane i objaśnione :-) Ja mam tylko pytanie odnośnie tego jak kroić ten tort? Czy ta masa zastyga na torcie na sztywno czy jest polmiekka, czym kroić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej kroić ostrym nożem. Natomiast większe ozdoby z masy cukrowej trzeba wcześniej zdjąć.

      Usuń
  34. Witam. Od jakiegos czasu robie tortu ale ozdabiam je kremami. Teraz mam zamowienie na tort z obłożony lukrem plastycznym. I mam kilka pytań.
    1. Czy biszkopt moge nasaczyc i przelozyc kremem i owocami tak jak robie to zawsze? Czy pod ciezarem lukru nie zapadnie sie?
    2. Czy moge przygotowac tort dzien wczesniej?
    3. Tort ma jechac do innego miasta, czy 2-3 godzinna podroz nie spowoduje ze masa wyschnie (bede korzystala z gotowej)?
    Z gory dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Ad.1. Zasadniczo w środku może pani przełożyć tort czym chce. Ważne jest, by tort od zewnątrz pokryć gęstym kremem maślanym, który będzie stanowił izolację dla masy cukrowej. Jedna cienka warstwa lukru nie jest zbyt ciężka, więc nie sądzę, by tort mógł się zapaść. Jeżeli tort będzie dobrze złożony i stabilny, a do tego dokładnie obłożony kremem maślanym, powinien być bezpieczny.
      Ad.2. Można przygotować tort dzień wcześniej i przechowywać w lodówce.
      Ad.3. Nie korzystałam nigdy z gotowej masy, zawsze robię ją sama. Natomiast wydaje mi się, że gotowa masa jest bardziej plastyczna, łatwiej się z nią pracuje i nie wysycha tak szybko jak ta robiona w domu. Wydaje mi się również, że właśnie tort obłożony masą plastyczną jest bardziej pewny i łatwiejszy do transportu. Nie powinno być problemów.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  35. Bardzo dziekuje za szybka odpowiedz, bardzo mi Pani pomogla. A mam jeszcze jedno pyanie: musze narysowac na torcie Dore i myslalam zeby zrobic to polplynnym lukrem z cukru pudru i wody. Czy to jest dobry pomysl czy moze za bardzo stwardnieje?
    I czy na czas transportu nie owinac tortu folia aluminiowa i przewozic w lodowce turystycznej?
    Jeszcze raz bardzo dziekuje za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że z tym lukrem to dobry. Powinno się udać.
      Tortu proszę nie owijać niczym. Najlepiej byłoby go przewozić w kartonowym pudełku. Lodówka chyba też jest zbędna. Proszę po prostu nie grzać bardzo w samochodzie podczas transportu. Tak mi się przynajmniej wydaje, bo nigdy nie miałam okazji przewozić tortu na taką odległość.
      Pozdrawiam i proszę zdać relację z efektów swojej pracy :)

      Usuń
  36. witam czy zrobiony tort pokryty juz masa cukrowa moze stac chlodnym miejscu czy koniecznie w lodowce? mam pytanie jak pokryc ta masa tort w kształcie serca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy chłodne miejsce, ale nie wilgotne. Pokrycie tortu w kształcie serca na pewno będzie trochę trudniejsze, ale trzeba postępować tak samo. Po prostu starać się naciągnąć masę cukrową na tort.

      Usuń
  37. Witam, mam pytanie, czy jeśli zrobię tort dziś rano i zostawię w lodówce to czy masa śmietanowa w środku i krem maślany na zewnątrz tortu wytrzymają do dnia następnego (godzina 17)? I czy masa cukrowa nie będzie za bardzo twarda? Serdecznie pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wytrzymają. Proszę wyjąć tort z lodówki 2 godziny przed podaniem.

      Usuń
  38. Witam :)
    a jak to jest z gotową masą marcepanową? czy są jakieś różnice między masą marcepanową a cukrową? czy może rozpuścić się np po zetknięciu z jakąś masą albo owocami z tortu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem. Nigdy nie obkładałam tortu masą marcepanową.

      Usuń
  39. Witam, chcialabym zapytac czy ten tort z masy cukrowej mozna wykonczyc masą budyniową( masło + budyn) ? czy ona rozpusci mase cukrową

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, nigdy nie używałam takiego kremu pod masę cukrową.

      Usuń
  40. Witam, chciałabym się dowiedzieć o ilość masy ( w kg/gramach) na obłożenie tortu o średnicy ok 25cm i wysokości 6cm, max 8cm. ??? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że 800 g wystarczy. Jednak dla pewności, na Pani miejscu, zaopatrzyłabym się w 1 kg masy. Kupną masę można przechowywać nawet do trzech miesięcy w suchym miejscu, szczelnie opakowaną w torebkę foliową. Natomiast masę zrobioną przez siebie najlepiej wykorzystać od razu, bo szybko traci swą plastyczność.

      Usuń
    2. dziękuję bardzo - ogólnie mam 1350g masy (łączna waga - różne kolory), ale w takim razie będę spokojne- powinno starczyć ;) pozdrawiam.

      Usuń
  41. Witam :)
    Czy mozna uzyc czegos zamiast glukozy?

    OdpowiedzUsuń
  42. A teraz elaborat z mojej strony. Pracowałam kilka razy lukrze plastycznym, ale zawsze czegoś mi brakowało. Pierwszego razu wolę nie wspominać. Ale mając go w pamięci za każdym kolejnym razem, lukrem pokrywałam samą górę,a boki miałam w formie płotka z biszkoptów czy rurek. Następnie miałam to zrobienia tort pszczołę. Taką w formie półkuli. No i zaczął się kłopot. Znałam teorię z przekładaniem lukru na tort (no po za trickiem z wodą i pędzelkiem), ale w pszczole miałam tak, że w pewnym momencie zaczęły mi się robić zakładki. Myślałam, że to z racji braku profesjonalniej packi do wygładzania boku. Czy przyczyną może być, że rozwałkowałam masę prawie na styk? Nie został mi po bokach taki nadmiar jak u Pani? Zraziła mnie ta pszczoła, zakładki tuszowałam czarnymi paskami. Ale za dwa tygodnie dziadkowie mają dużą rocznicę, 80 lat kończą oboje. Myślałam o torcie w kształcie serca, obleczonego właśnie lukrem. Tylko znowu boję się tych zakładek, no i jak całość wygładzić w tej nasadzie serca, tak gdzie stykają się półkule serca? Chcę aby ten tort był wyjątkowy, jak jubilaci (solenizanci??) i wolałabym uniknąć zakładek. Ma Pani może jakiś pomysł co mogło pójść nie tak?
    A i jeszcze jedno. Cukier puder. Pod koniec zawsze na próbę wałkuję czy się masa nie rwie. I zawsze to robi, wiec dodaję więcej cukru. Na drugi dzień okazuje się że było go ciut za dużo. Czy on się rwie dlatego, że jest ciepły od rąk?
    Tak bardzo proszę o radę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Ciężko mi pomóc na odległość, ale spróbuję. Cały sekret tkwi w odpowiednim przygotowaniu masy cukrowej. Musi być bardzo plastyczna i elastyczna. Jak Pani doda więcej cukru niż w przepisie, to masa będzie się rwać. Nakładanie masy cukrowej na tort polega na tym, że jakby "naciąga" się ja tort. Ona musi być elastyczna, bo musi się skurczyć, żeby nie było fałd. Masę zawsze należy rozwałkować z nadmiarem, wtedy łatwiej jest ją umieścić na torcie, a ewentualne fałdy czy zakładki się wtedy obcina. Nie wiem jakiej masy cukrowej Pani używa, ale jej jakość na pewno ma ogromne znaczenie.
      Na moim blogu znajdzie Pani przepis na masę cukrową, ale polecam również taką z dodatkiem margaryny ----> http://www.uwielbiamgotowac.com/2012/06/masa-cukrowa.html#.U6v6HWBWhx7. Sama jeszcze jej nie testowałam, ale przypuszczam, że dzięki dodatkowi tłuszczu jest bardziej elastyczna i lepiej się z nią pracuje.
      Pozdrawiam i trzymam kciuki za pozytywny efekt.

      Usuń
  43. a ja zawsze myślałam, że jak pokrywam tort to wklepuje na boki, a tu proszę...mam naciągać. No to teraz wszystko jasne. W takim razie teraz będę działać z Pani przepisu, ale poczwórna porcja, mam nadzieję, że wystarczy.
    Bo ja zawsze miałam problem z tymi zakładkami, że dookoła mi się ładnie wygładziło, ale nadmiar ciasta z boków zaczął zbierać się w jednym, dwóch miejscach, zwykle na kantach no i wtedy powstawały fałdki...
    Dam znać jak poszło, a jak nie pójdzie bo znowu dam ciała, to zamilknę na wieki.
    Pozdrawiam i pięknie dziękuję za wskazówki.

    OdpowiedzUsuń
  44. No to czeka mnie zrobienie pierwszego w życiu tortu, gdyś za 2 tygodnie córcia kończy roczek a nie chcę iść na łatwiznę i ciasta zamawiać, Mam nadzieję pozytywnie zaskoczyć gości.Prosze trzymać kciuki :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Witam serdecznie :) a czy ma Pani jakiś przepis na krem do tortu - do przekładania biszkoptu? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę przejrzeć moje przepisy, może znajdzie Pani coś interesującego. Ostatnio robiłam porzeczkowy tort z lekkim kremem na bazie bezy włoskiej ---> http://pin-upcake.blogspot.com/2014/06/porzeczkowy-tort-ombre.html

      Usuń
  46. Mam pytanie czy masa cukrowa nie wyschnie i nie stwardnieje na torcie?

    OdpowiedzUsuń
  47. Nie wiem jakiej wielkości jest ten tort. Widzę tu też różne kolory masy cukrowej. Ogółem i na oko z 2 kg, może 1,5 wystarczy. Ciężko stwierdzić. Lepiej kupić trochę więcej masy niżby miało braknąć. A ile czasu na to potrzeba? To rzecz jasna zależy od umiejętności i doświadczenia. Pieczenie i przełożenie kremem najlepiej wykonać jednego dnia, a pokrycie masą cukrową drugiego. Pozdrawiam. Mama nadzieję, że wszystko pójdzie gładko :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Dam znać jak poszło po 9 sierpnia :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  49. Witam Panią, świetnie jest to zobrazowane aż chce się robić :) A bynajmniej zamierzam spróbować, ponieważ mam dwie ważne uroczystości 18-nastkę i 50-stkę, jednak mam zepsuty piekarnik, stąd moje pytanie, czy może być kupny biszkopt, a resztę już z Pani przepisu? No i trochę zostaje tej masy, więc mogę przed barwieniem trochę od razu odstawić na ozdoby, czy bezpieczniej będzie zrobić kolejna porcję masy? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że można użyć kupnego biszkoptu :) Masę może Pani odłożyć przed barwieniem i zamknąć szczelnie w plastikowym pojemniku (nie trzymać w folii). Schować do ciemnej szafki, w chłodne miejsce, ale niekoniecznie do lodówki. No chyba, że jest bardzo gorąco. Polecam tez robić masę wieczorem, gdy nie ma już takiego upału. Masa cukrowa nie lubi ciepła. Przed użyciem odłożonej wcześniej masy, gdyby za bardzo stwardniała, można spróbować zagnieść ją lekko zwilżonymi dłońmi lub włożyć na kilka sekund do mikrofalówki.

      Usuń
  50. A mam pytanie odnośnie przełożenia tortu, bo przeraża mnie fakt tej masy maślanej :) I chciałam użyć masy budyniowej + trochę ananasa, a tylko pod masę cukrową masę maślaną, czy nie rozleci mi się ten tort? Chciałam go zrobić jutro, ale ogólnie tort jest na piątek na popołudnie..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy się rozleci, czy nie :) Niestety, ale nie próbowałam wszystkich możliwych kombinacji, jeśli chodzi o kremy. Nie przekładałam nigdy takiego tortu masą budyniową. Jednakże krem powinien być zwarty, żeby utrzymał całą konstrukcję tortu i jego ciężar. Pozdrawiam i powodzenia. Proszę dać znać jak poszło :)

      Usuń
  51. Na wierzch jednak dałam masę maślaną, ale ona + lukier to bomba słodkości była :) Ale na przełożenie zdecydowałam się jednak na masę z bitą śmietaną i mascarpone :) Z masą plastyczną było bardzooo ciężko, przez te upały niemal zaraz się rozpływała... Wkładałam do lodówki, żeby szybko rozwałkować i nałożyć :( A litery do zamrażarki... W upalny dzień nie polecam pracy na tej masie, bo nie idzie jej zagnieść i rozwałkować... A trochę szkoda, bo łatwo ją zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, masa cukrowa nie znosi upałów. Mimo to jestem pełna uznania, że poradziła sobie Pani z tym problemem. Pozdrawiam :)

      Usuń
  52. Witam i prosze o pomoc przygotowalam krem maslany ale z obawy o temperatury wlozylam go do lodowki i teraz jest twardy jak kamien :-( jak go teraz uratowac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak twarde masło z lodówki. Zostawić w temp. pokojowej, za jakiś czas sam zmięknie :)

      Usuń
  53. Od dawna marzę o tym żeby wykańczać torty masą cukrową, ale z niewiadomych przyczyn bałam się efektu końcowego, ale myślę, że z Pani pomocą uda mi się wziąć w garść i wykonać swój pierwszy PRAWDZIWY tort :-)
    Mam tylko pytanko - gdzie zaopatruje się Pani w różne foremki do wycinania ozdób itp.?
    Oczywiście dodaję Pani bloga, do listy obserwowanych przeze mnie blogów ;-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Adrianna z ugotujiprzetestuj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głównie w Tk Maxx lub kupuję przez internet :)

      Usuń
  54. Witam. A jak należy postępować tortami dwupoziomowymi? Tzn. Mam na myśli sposób nakładania masy lukrowej. Czy osobno każdy poziom obkladam lukrem a później przenoszenia górną warstwę na dolna? Czy jest jakiś inny latwiejszy sposób? No i czy należy posmarowac wierzch dolnej warstwy przed nałożeniem drugiego poziomu? Z gory dziękuje za pomoc. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy poziom należy obłożyć masą cukrową z osobna. Odrobina kremu między poziomami też jest niezbędna, tort powinien być przecież stabilny. Jeżeli tort jest duży i ciężki, najlepiej wzmocnić go wbijając w dolny poziom kilka zwykłych słomek do napojów i docinając je do wysokości biszkoptu. Wtedy jednak górna warstwa musi być przygotowana na tekturowej podkładce. Proszę poszukać na YouTube, na pewno jest nam mnóstwo pomocnych filmików.

      Usuń
  55. Witam czy moglaby Pani podac przepis z jakiego robi Pani mase lukrowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://pin-upcake.blogspot.com/2013/04/kolorowa-masa-cukrowa-instrukcja-krok.html

      Usuń
  56. Super przepis. Zawsze miałam z tym problem

    OdpowiedzUsuń
  57. Co do proporcji tej masy maślanej to ile poszczególnych składników, jeżeli tortownica jest średnicy 26??? Czy tyle ile jest w twoim przepisie powinno wystarczyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zrobić ze 100 g masła i dodać trochę więcej cukru pudru. Powinno wystarczyć.

      Usuń
  58. Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie zabawa z masą cukrową. Muszę się w końcu odważyć.

    OdpowiedzUsuń
  59. Witam, chciałam się zapytać czy na masę maślaną można położyć bitą śmietanę ubitą z barwnikiem? Czy musi być masa cukrowa??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale po co? Ten krem maślany jest typowy pod masę cukrową, a jeśli pani chce zrobić tort śmietanowy, to niech pani użyje jedynie śmietany. Żeby śmietana byłą sztywniejsza, może ją pani ubić z serkiem mascarpone (na 500 ml kremówki jakieś 125 g mascarpone).

      Usuń
  60. Robie tort w kształcie piłki tenisowej a nie mam czasu zrobic masy cukrowej i gdzies podpatrzylam taki tort pokryty zielona bita śmietaną i zastanawiam sie czy utrzyma sie na Pani masie maślanej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kładłam nigdy bitej śmietany na krem maślany. Nie chcę doradzać czegoś, czego sama nie przetestowałam.

      Usuń
  61. Witam serdecznie,
    Piękny tort i pewnie równie smaczny. Jako zupełny laik mam kilka pytań. Czy biszkopt należy nasączać i czy po pokryciu go masą cukrową należy wstawić tort do lodówki, czy można od razu przystąpić do dekorowania? I jak przechowywać tort już po zakończeniu dekorowania?
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nasączam, ale z wyczuciem, delikatnie, by biszkopt nie zrobił się zbyt mokry. Tort po pokryciu masą cukrową wstawić chociaż na pół godziny do lodówki, by krem się utrwalił. Tort przechowywać w lodówce, ale nie może być w niej wilgotno, bo wtedy woda zacznie skraplać się na torcie.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź. A czym nasączać biszkopt? (Przepraszam, przez nieuwagę wpisałam post nie pod swoim zapytaniem)

      Usuń
    3. Najlepiej wodą z sokiem z cytryny. Może pani również dodać łyżkę jakiegoś alkoholu.

      Usuń
  62. A mam pytanko, czy ten krem maślany ma być jednolity i ma nie być wyczuwalny cukier puder?
    Z jakim odstępem można zrobić tort? Np. Ozdoby z masy pkastycznej 2 tyg wczesniej, 3 dni przed biszkopt? Dzien przed krem, nssaczenie ponczem itp, a w dniu oblizenie masa pkastyczna i dekiracjami? Czy mozna to zrobic np.jakis szybciej,zeby tort byl gotowy dzien orzed? Dziekuje za odpowiedz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, krem powinien być jednolity, dobrze zmiksowany. Figurki może pani zrobić wcześniej (natomiast one na pewno stwardnieją jak dłużej poleżą). Biszkopt też może pani upiec wcześniej i zawinąć w ściereczkę, by nie wysechł. Natomiast przełożenie kremem i pokrycie masą cukrową najlepiej zrobić w tym samym dniu. Tort może pani zrobić dzień przed.

      Usuń
  63. Trochę się tu u Pani na blogu pokręciłam i Poszperałam. Szukałam przepisu na masę ala marcepan, która można by pokryć tort jak lukrem plastycznym, ale chyba coś takiego nie istnieje :( miałam pomysł aby moje świąteczne torty nim pokryć, ale chyba zostane przy masie cukrowej z aromatem migdałowym. Gdyby Pani lub ktoś z czytelników potrzebował pomysłów na zdobienie tortów to nieskromnie zapraszam do mnie na www.katalogtortow.blogspot.com . Jestem cukiermikiem amatorem z umiejętnościami nabytymi w drodze doświadczenia, ale idzie mi coraz lepiej ;) pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Agato, ja kupiłam dobrej jakości marcepan. Zwykle piszą, żeby go zagnieść z cukrem pudrem, ale on tego nie wymagał, sam w sobie był bardzo elastyczny i wałkował się znakomicie. Bardzo dobrze połączył się również z granatowym barwnikiem. Lepiej mi się z nim pracowało niż z masą cukrową. Taki tort poczyniłam https://www.facebook.com/pinupcake2012/photos/pcb.564345183698099/564344093698208/?type=1&theater Polecam po prostu gotową masę marcepanową.
      A Pani torty znakomite. Gratuluję :)

      Usuń
  64. przeczytałam już chyba wszystko na temat tych mas..;) plastycznych, cukrowych, maślanych itd..:P i mam plan na mamine 50 zrobić taki torcik..;)
    dla utrwalenia....masą przekładam jakakolwiek( chciałam zrobić fruzeline malinową z kremem śmietanowym i krem czekoladowy )
    na wierzch masa maślana , lukier zakupiłam przez allegro (mam nadzieje że będzie ok..:P :) ) róże kupilam cukrowe gotowe bo jakoś sama sie bałam że nie wyjdzie, co do nakładania pytań juz chyba nie mam ale powiedzcie mi kochane jak już przygotuje to ile można trzymac w lodówce? a może inaczej ..czy mogę całość spokojnie przygotować rano jednego dnia na popołudnie dnia drugiego? obawiam się żeby nic się nie stało..:( a poza tym czym mogę napisać życzenia żeby nie wykrawać literek z lukru? czy np. pisaki żelowe sie nadają? a może macie inny sposób?
    nooo i bardzo chciałam pochwalić blog...korzystam od niedawna ale będę na pewno częstszym gościem..;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie to ja jestem jedna, nie trzeba się do mnie zwracać w liczbie mnogiej ;) Ale wracając do Pani pytania, to owszem może Pani przygotować tort rano jednego dnia, żeby był na popołudnie kolejnego. Ważne tylko, żeby w lodówce nie było wilgotno, ma być zimno i sucho. No i niech nie trzyma Pani wtedy w lodówce kiełbasy, bo tort przejdzie zapachem. Lukrem może Pani wykonać napis, co do pisaków żelowych... nie jestem pewna, czy nie rozpuszczą masy cukrowej. Może Pani zrobić wcześniej próbę na kawałku rozwałkowanej masy, Pozdrawiam.

      Usuń
    2. dziękuję za odpowiedź...:) i przepraszam za liczbę mnogą...chodziło mi bardziej o to że wiele kobitek tu pisze w komentarzach i może któraś z nnich również udzieliła by odpowiedzi..:)
      torcik w lodówce pokryty masą, dekoracje jutro, a z napisu zrezygnowałam ot, będzie prościej z napisami pobawię się następnym razem bo na pewno nie będzie to moja jedyna przygoda z tego rodzaju torcikiem. :)
      Jeszcze raz wielkie dzięki..:)

      Usuń
  65. Dzięki Pani pomocy wyszedł mi świetnie krem maślany i dekoracje z masy cukrowej :) Wielkie dzięki za pomoc, pewnie nieraz tu zajrzę ;) pozdrawiam serdecznie- Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  66. Witam, czy tort obłożony masą cukrową mogę udekorować różami z kremu budyniowego? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak. Z tego co wiem, tylko śmietana kremówka i mascarpone rozpuszczają masę cukrową.

      Usuń
  67. Dziekuję bardzo nigdzie nie znalazlam info na ten temat:)

    OdpowiedzUsuń
  68. jeśli chodzi o ustrajanie masą budyniową masy cukrowej to: z mojego doświadczenia (nie mam pojęcia jakim cudem! ) ale nie nadawała się, niestety kupki masy budyniowej (budyń z masłem) zrobionej na masie cukrowej rozpuszczały ją i się zsuwały po torcie... a tak wogóle dziękuje za przepisy z Twojego bloga, skorzystałam na masę cukrową i wyszła super :) dodam że mały dodatek gliceryny w postaci kilku kropel fajnie ją uelastycznia i wolniej wysycha. mam takie pytanie: czy można masę cukrową zabarwić gorzkim kakaem??? z góry dziękuje za odp. i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie używam pod masę cukrową innego kremu niż zwykłego maślanego na bazie masła i cukru pudru, w wersji czekoladowej jeszcze z kakao. Gliceryna to rzeczywiście świetny pomysł. nie spotkałam się jeszcze z kakaową masą cukrową, więc to raczej nie wyjdzie. Zamiast tego proponowałam czekoladę plastyczną, na która przepis na pewno znajdzie pani w internecie. Do rozpuszczonej czekolady dodaje się miód i zagniata, ale w tej chwili nie pamiętam w jakich proporcjach.

      Usuń
  69. Witam, czy pomiędzy warstwami tort można dać bitą śmietanę czy lepiej cały tort obłożyć kremem maślanym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W środku może pani przełożyć czym chce, ale z wierzchu trzeba go dokładnie otynkować kremem maślanym.

      Usuń
  70. Witam, jestem wlasnie w trakcie robienia tortu i mam kilka pytan:
    1. posmarowalam tort masa maslana i wstawilam do lodowki, chcialabym kontynuowac kladzenie masy lukrowej ale tort jeszcze dobrze nie stwardnial, czy moge kontynuowac czy lepiej poczekac do jutra z polozeniem masy lukrowej ? Jesli moge to zrobic jutro to jaki jest czas od skonczenia tortu mozna go zaczac jesc?
    2. jak moge przechowywac gotowy tort w lodowce (czy jak wstawie po zrobieniu to nie stwardnieje za bardzo?) czy musze go czyms przykryc?
    3. nie mam pudelka, co moge uzyc do przewiezienia gotowego tortu? (czas podrozy 15min-20min)?
    Dziekuje bardzo za odpowiedz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Zależy jaką masz praktykę w powlekaniu tortów masą cukrową. Możesz położyć masę cukrową na jeszcze miękki krem maślany, ale musisz się liczyć z tym, że nie będzie już szansy na ewentualną poprawkę, jeśli położysz masę źle. Lepiej poczekać, aż krem jednak stwardnieje.
      2. Gotowy tort przechowujesz normalnie w lodówce, a której ma być chłodno i sucho.
      3.Jeżeli nie masz pudełka, to nie przykrywaj tortu niczym.

      Usuń
  71. Chciałabym krem maślany przygotować dzień wcześniej, tzn. wieczorem, przed zrobieniem tortu - czy może pozostać w misce w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może, ale stwardnieje tak jak twardnieje masło, gdy się go włoży do lodówki. Przed użyciem proszę go wyjąć z godzinę wcześniej z lodówki, by zmiękł.

      Usuń
  72. Witam, debiutuję jeśli chodzi o kładzenie masy cukrowej na tort. Tort ma być dla dzieci i krem jest z serka mascarpone i truskawek. Czy można na to położyć masę bezpośrednio, czy trzeba zrobić jakiś twardszy podkład i położyć na ten krem?
    Pozdrawiam Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W środku może pani przełożyć tort czym chce, ale z zewnątrz trzeba go dokładnie "otynkować" kremem maślanym. Kremówka i mascarpone rozpuszczają masę cukrową.

      Usuń
  73. Fantastycznie opisałaś całą procedurę jak postępować z masą cukrową. Nie robiłam jeszcze ale wszystko przede mną. Chętnie skorzystam z Twojego opisu :)

    OdpowiedzUsuń
  74. Podziwiam Panią za cierpliwość w odpowiadaniu na pytania.
    Trafiam na Pani bloga przypadkowo, bo poszukiwałam przepisu na masę maślaną.Opisy Pani są rewelacyjnie dokładne.

    OdpowiedzUsuń
  75. Witam,
    A ja mam takie pytanie😁jeśli cały tort jest juz obłożony masa cukrowa to rozumiem ze oprócz ozdób z masy można spokojnie wdrożyć ozdoby z masy na bazie masła tak?Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  76. Ja mam problem bo mój tort strasznie się kleji. Nakładam na tort krem maślany z pani przepisu wstawiam do lodówki na kilka godzin. Robi się fajna skorupa.gdy nałoże lukier to mi się ta masa jakoś rozpuszcza musze szybko działac bo się lepi. Wkładam tort do lodówki i on cały czas jest mokry i lukier nie wysycha. Co mam zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tort się "poci" to znaczy, że ma pani problem z lodówką. Zbyt duża wilgoć. W lodówce powinno być zimno, ale nie wilgotno.

      Usuń
  77. Czy nawet tort śmietanowy trzeba z wierzchu objechać kremem maślanym? Czy można go jakoś zastąpić. Czy lukier plastyczny klei się tylko do kremu maślanego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie nawet, a jest to konieczne i niezbędne, gdyż śmietana rozpuszcza masę cukrową. I nie chodzi tutaj o klejenie się czegoś do czegoś, tylko o to, że krem maślany nie rozpuści masy cukrowej.

      Usuń
    2. Super :) Dziękuje za odp :)

      Usuń
  78. A jeszcze chciałam zapytać o dekorowanie taką masą pierniczków albo kruchych ciastek? Jak to zrobić? Bo chyba nie używa się wtedy kremu maślanego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. Nie stosuję tej metody. Wolę lukrować.

      Usuń
  79. Czy sączy Pani biszkopt?

    OdpowiedzUsuń
  80. Czy te barwniki będą ok do masy cukrowej ?
    http://www.bangla.pl/zdjecia/dr-oetker-barwnik-spozywczy-w-zelu-rozne-kolory-d40184_2_4772.jpg

    dzieki za odpowiedz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używałam ich, są beznadziejne. Słabo napigmentowane, dadzą jedynie lekki odcień koloru.

      Usuń
  81. Czy na mase cukrową można nakleic oplatek dekoracyjny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są specjalne opłatki z masy cukrowej. Taki można nakleić.

      Usuń
  82. Czy jak dziś zrobie tort i obłoże go masa maślaną to czy na drugi dziś mogę dopiero połozyć opłatek? czy lepiej mase zrobic jutro?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są dwa rodzaje opłatków: na krążku waflowym i na masie cukrowej. Waflowy kładzie się na śmietanę, a ten z masy cukrowej na masie cukrowej. Nie wiem o który rodzaj opłatka pani chodzi. W każdym razie opłatka nie kładzie się na masie maślanej.

      Usuń
  83. Ciężko się później kroi taki tort? :)

    OdpowiedzUsuń
  84. dzień dobry!mam pytanie...robię pierwszy raz taki tort i zostało mi trochę masy,konkretnie to krem gellwe,którym przekładałam biszkopt.chciałabym go użyć jako okleinę pod masę cukrową.jest w nim masło więc teoretycznie nadawałby się jednak mam go w ciemnym kolorze szarym i czerwonym w związku z tym boję się czy nie zabarwi mi masy,która w jakiejś części jest biała?czy kolor wyłazi przezmasę cukrową do góry?:)dziękuję za odp.Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam tego kremu i raczej nie polecam. Tort biały lepiej tynkować białą masą, kolorowe można innym kolorem.

      Usuń
  85. Witam,
    dziękuję za to miejsce. Moje uznanie co do Pani wiedzy, zaangażowania i cierpliwości w odpowiadaniu na pytania :)
    No to może i ja popytam: proszę o potwierdzenie - czy dobrze zrozumiałam:
    pieczenie i przełożenie kremem (w środku) dzień wcześniej, a masą tego samego dnia?
    Poproszę o wyjaśnienie na moim przypadku: w piątek zanoszę tort do przedszkola, w czwartek piekę, przekładam (chcę masą budyniową z brzoskwiniami z tego przepisu: http://www.ciasta.net/ciasto-orzechowe.php (owoców nie za dużo, tylko na najniższej warstwie, i to tak skupione bardziej centralnie, aby ewentualnie po bokach mi gdzieś nie powychodziły;)) ) i (bo nie do końca chyba zrozumiałam) - na "zewnątrz nakładam masę budyniową tak? Następnie rano wstaję, nakładam lukier plastyczny (kupny) i mogę już zanieść do przedszkola? Czy jeszcze np musi swoje odstać w lodówce? Zapewne będzie on zjedzony nie wcześniej niż 1-2godz. po dostarczeniu do dzieci.
    I jeszcze coś: znalazłam taką instrukcję w Internecie:
    https://www.youtube.com/watch?v=Fx8csnubW-4&nohtml5=False
    Czy wg Pani, skoro jednak będę kłaść opłatek na torcie, lepiej to zrobić dzień wcześniej czy lepiej następnego dnia?
    Pozdrawiam bardzo serdecznie,
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W środę piecze Pani biszkopt. W czwartek przekłada. Na godzinę do lodówki. Tynkuje Pani z zewnątrz masą maślaną, nie żadną budyniową. Do lodówki na godzinę. Obkłada Pani masą cukrową. Nakleja Pani opłatek. Do lodówki. W piątek zabiera Pani tort do przedszkola. Pozdrawiam.

      Usuń
  86. Szkoda że niewiedzialam że śmietana rozpuszcza lukier plastyczny ale uczymy się na błędach i na pewno skorzystam z tego przepisu na masę maślana.

    OdpowiedzUsuń
  87. Dzień dobry. Proszę o pomoc. Dzisiaj zrobiłam tort z kremem mascarpone z frużelina malinową. Na wierzch tortu również wyłożyłam ten krem. Całość posmarowałam kremem maślanym, troszkę mi to zjeżdżało ale jakoś się udało. Na noc włożyłam do lodówki a jutro chcę na to położy masę cukrowa. Mam pytanie czy mi ta masa nie zjdzie z tego tortu przez to ze pod kremem maślanym jest mascarpone i czy tort mi wytrzyma do soboty. Dzięki za odp.i pozdrawiam, Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie to nie wiem. Nie robiłam takiej kombinacji.

      Usuń
  88. Dzień dobry! Ja mam takie pytanie. Czy do tej masy maślanej mogę dodać krem do tortów ajerkoniakowy??? I czy mogę malować barwnikami masę cukrową pędzelkiem po nałożeniu ją na tort ???? Bardzo proszę o szybką odpowiedź!! Z góry bardzo bardzo dziękuję!! Pozdrawiam!!!😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
  89. Dzień dobry! Ja mam takie pytanie. Czy do tej masy maślanej mogę dodać krem do tortów ajerkoniakowy??? I czy mogę malować barwnikami masę cukrową pędzelkiem po nałożeniu ją na tort ???? Bardzo proszę o szybką odpowiedź!! Z góry bardzo bardzo dziękuję!! Pozdrawiam!!!😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy może pani dodać ajerkoniak do masy maślanej. Nie próbowałam takiej kombinacji, nie wiem czy ajerkoniak nie rozpuści masy cukrowej. Masę cukrową może pani malować barwnikami. Pozdrawiam :)

      Usuń
  90. łał! do tej pory tylko podziwiałam torty pokryte masą cukrową, dzieki tobie widze ze to wcale nie jest mission impossible! chyba odwaze się zrobic taki tort na 1 urodziny córeczki.

    OdpowiedzUsuń
  91. Jakiej grubości powinna być masa cukrowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samoróbkę na ok.4-5 mm. Cieniej się jej chyba nie rozwałkuje, bo zacznie się rwać.

      Usuń
  92. Witam. ostatnio robiłam tort pokryty lukrem plastycznym. zrobiłam tort pokryłam kremem maślanym i włożyłam do lodówki na ok 4 godz a gdy wyjęłam z lodówki odstawiłam na dosłownie 3 min i zaczęły tworzyć się krople wody na powierzchni... do obłożenia tortu lepsza będzie masa cukrowa czy lukier plastyczny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, nie bardzo rozumiem Pani pytanie... Masa cukrowa i lukier plastyczny to jest to samo.

      Usuń
  93. Witam ja zrobiłam tort z masy cukrowej i podczas krojenia ta masa odstaje od tortu dlaczego ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zrobiła Pani izolację z masy maślanej?

      Usuń
    2. Masę maślaną trzeba trochę zwilżyć wodą, żeby masa cukrowa mogła się do niej przykleić.

      Usuń
    3. Dziękuję za radę a dlaczego ta masa cukrowa była gumowa a pytanie z innej bajki może Pani ma jakąś masę na tort?

      Usuń
    4. Nie wiem dlaczego masa była gumowa. Może to kwestia rodzaju masła, a może za krótko Pani miksowała. Ciężko mi powiedzieć. I o jaką masę "na tort" Pani chodzi? Nie bardzo wiem o co chodzi.

      Usuń
  94. Czy kajmak rozpuści masę cukrową? chciałam pokryć tort biała masą cukrową i na wierzchu polać go kajmakiem ale obawiam się że kajmak rozpuści masę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, pojęcia nie mam czy rozpuści. Nie próbowałam takiej kombinacji i raczej nie przyszłoby mi to do głowy.

      Usuń
    2. Witam, oczywiście że rozpuści, można by spróbować polać rozpuszczoną czekoladą np biała czekolada z jedną łyżką lub dwiema śmietany kremówki. Tą polewę można zabarwić barwnikami i na schłodzony lukier plastyczny(masę cukrową) wylać tylko oczywiście ostudzoną ale nadal płynną, masę cukrową można ozdabiać masą ganach lub maślanym kremem buttercream tymi masami tynkuje się torty i na nie nakłada masę cukrową, ja robiąc własną masę cukrową dodaje gliceryny spożywczej, a i robię z łyżką margaryny planty a nie masła w tedy tak szybko się nie kruszy trochę inne mam proporcję. Żeby masa cukrowa błyszczała i figurki z niej zrobione można delikatnie wysmarowawać ją olejem ja robię to dłonią ale żadko bo wolę naturalny matowy jej wygląd. Z wodą i parą należy uważać bo za duża wilgoć może ją rozpuście. Tort obłożony masą cukrową dobrze odizolowany, otynkowany spokojnie wytrzymuje i 4 dni w lodówce nawet przetrzymałam z ciekawości kawałek 7 dni i nic się z masą cukrową nie stało, tylko wiadomo ten kawałek wyrzuciłam z oczywistych względów. Jeśli macie stare lodówki które mają dużą wilgotność to, to powoduje jej pocenie, rozpuszczanie. Ja mam lodówkę z systemem no Frost i ona chłodzi suchym powietrzem dlatego taka masa się nie niszczy ale lodówka ma wady trzeba inne pożywienie chować w pojemniki np. Wędliny czy ciasta bo szybko by wyschły. Aniu bardzo fajnie te etapy pokazałaś. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Dziękuję. Po czasie widzę jakie to wszystko prymitywne, ale to były moje początki. Teraz robię już to wszystko zupełnie inaczej. Do tynkowania używam albo masy maślanej albo ganaszu z czekolady. Używam gotowych mas cukrowych, pracuje się z nimi dużo łatwiej niż z samoróbką. W zasadzie należałoby napisać ten post od nowa, bo teraz wiem już znacznie więcej na ten temat. Pozdrawiam.

      Usuń
  95. witam mam pytanie. nie chce obkladac tortu masa cukrowa tylko zrobic krem ganache jelsi dobrze pisze:) zeby tort byl nie rowny. Czy na taka mase gdy ja naloze moge poprzyklejac dekoracje z masy cukrowej i wstawic do lodowki? czy one sie przykleja i beda trzymaly? czy mi sie nie rozpuszcza? czy lepiej zrobic to w dniu imprezy czy mozna dzien wczesniej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy z czego ten ganasz chce pani zrobić? Jeśli z czekolady, to może pani poprzyklejać ozdoby z masy cukrowej i może pani zrobić to wcześniej. Masa maślana też będzie ok. Natomiast śmietana i śmietana z mascarpone rozpuszczają masę cukrową.

      Usuń
  96. Witam.Co zrobić żeby poncz,którym nasączam biszkopty, nie spływał mi na ostatni placek?

    OdpowiedzUsuń
  97. Witam
    Jeśli kupuje Pani masę cukrową to gdzie?? Jeśli na allegro to czy można prosić o link allegrowicza?? Chodzi mi o to by kupic sprawdzoną masę, gdyż to będzie moj pierwszy tort z masą cukrowa. I drugie pytanie kupując 250 g masy cukrowej to wystarcza na pokrycie jak dużego tortu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, ja już mam cukiernię, więc kupuję masę cukrową w wiaderkach po 7 kg w hurtowni w moim mieście. 250 g może starczy na jeden mały tort 18 cm średnicy.

      Usuń
  98. Witam!
    mam pytanie, czy na takiej masie cukrowej można wykonać napis, jeśli tak to czy może to być płynna czekolada. Z góry dziękuję za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, raczej nie robi się z czekolady na masie cukrowej, raczej się robi z masy cukrowej, ale myślę, że nic się nie stanie jak Pani zrobi z czekolady.

      Usuń
    2. Dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie, a czy robiła Pani kiedyś napis z lukru królewskiego na masie cukrowej.

      Usuń
    3. Tak, z lukru królewskiego można jak najbardziej.

      Usuń
    4. Witam ponownie!
      Pojawiło się w mojej głowie kolejne pytanie, ponieważ pierwszy raz w swojej krierze cukierniczej zmierzam wyprodukować tort pokryty masą cukrową, to mam prośbę to Pani, czy mogła by mi Pani w przybliżeniu podać ile potrzeba masy cukrowej na pokrycie tortu o średnicy 30 cm i wysokości ok.18 cm. Pozdrawiam i dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi.

      Usuń
    5. Myślę, że minimum kilogram.

      Usuń
    6. Dziękuję!
      To teraz spokojnie mogę zabrać się do pracy.

      Usuń
  99. Wita ponowni!
    Chciałam się Pani pochwalić że wykonałam, pierwszy raz w swoim życiu tort pokryty masą cukrową wg. Pani dobrych rad i bardzo przy ten okazji dziękuję ��. Ale mam do Pani jeszcze jedno pytanie w jaki sposób wygładzić brzegi tortu żeby masa cukrowa przyległa na gładki, bo na moim torcie powstały falbanki( akurat w tej wersji tortu pasowało do całej dekoracji). Chodzi mi aby na przyszłość wiedzieć jak się do tego zabrać! Będę wdzięczna za dodatkowe wskazówki.

    OdpowiedzUsuń