środa, 13 marca 2013

Cytrynowiec (wg siostry Anastazji)


Ciasto upiekłam na imieniny mojej Mamy Krystyny, a przepis pochodzi z książki pt. "Przepisy siostry Anastazji. 100 nowych ciast", wyd. WAM, Kraków 2007, str. 46. 
Nie wprowadzałam żadnych spektakularnych zmian, użyłam tylko innej formy. Siostra Anastacja zaleca formę o wymiarach 38 x 23 cm, a ja użyłam prostokątnej tortownicy o wymiarach 34 x 24 cm z zaokrąglonymi rogami. Biszkopt wyszedł trochę zbyt gruby, więc go po upieczeniu odrobinę ścięłam z wierzchu. Zwykle biszkopt w trakcie pieczenia kurczy się, więc go po wystygnięciu dopchnęłam do jednej strony, a luki z drugiej wypełniłam kawałkami biszkoptu, który został po odkrojeniu wierzchu. Reszta bez zmian.

Biszkopt jasny:

  • 6 jaj
  • 1 szklanka cukru kryształu
  • 1 szklanka mąki
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  1. Białka ubić na sztywno, dodać cukier i żółtka.
  2. Dodać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i lekko wymieszać.
  3. Wylać na formę do pieczenia (dno wysmarowałam masłem).
  4. Piec w temp. 160-180°C ok. 30-40 minut (u mnie wystarczyło 25 minut w 170°C).


Masa cytrynowa:

  • 2 budynie śmietankowe
  • 1 kostka masła (u mnie 200 g)
  • 3/4 szklanki cukru kryształu
  • 3 żółtka
  • 3 cytryny
  • 1 i 1/2 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 cukier waniliowy
     
Wycisnąć sok z cytryn i uzupełnić wodą do 2 i 1/2 szklanki. Przelać do garnka i zagotować razem z cukrem i cukrem waniliowym. W połowie szklanki wody roztrzepać budyń, żółtka, mąkę pszenną i ziemniaczaną, połączyć z wodą cytrynową i ugotować budyń.
Przestudzony budyń połączyć z utartym masłem.

Masa śmietankowa:

  • 1/2 l śmietany kremówki
  • 2/3 łyżki cukru pudru
  • 4 łyżeczki żelatyny rozpuszczonej w 1/3 szklanki wody (ja rozpuściłam w gorącej wodzie i pozostawiłam do wystygnięcia)
     
Śmietanę ubić, dodając cukier i - na końcu - rozpuszczoną żelatynę.

Polewa:

  • 1/2 kostki margaryny
  • 5 łyżek cukru pudru
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżki wody
  • 1 łyżka żelatyny
  • 5 łyżek kwaśnej, gęstej śmietany
  1. W wodzie rozpuścić żelatynę.
  2. Cukier, kakao, margarynę i rozpuszczoną żelatynę dobrze wymieszać i stopniowo podgrzewać do połączenia wszystkich składników. Nie dopuścić do zagotowania!
  3. Po przestudzeniu (lekko ciepła) dodać (po łyżce) śmietanę.
  4. Roztrzepać.

Dodatki:

  • 1 puszka ananasów (osączone na sitku)
  • 3 paczki herbatników

Przełożenie ciasta:


Biszkopt - masa cytrynowa - ananasy - masa śmietankowa - herbatniki - polewa.



     Życzę smacznego!









Udział w akcjach kulinarnych:

Przepisy Siostry Anastazji

48 komentarzy:

  1. Pięknie się prezentuje :) aż ślinka leci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej, wygląda super!
    Ja się ciast siostry Anastazji boję - te miliony mas i warstw mnie przerażają... ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Superowe :) Ja się chyba pokuszę i zrobię, ale na spód dam herbatniki - nie przepadam za biszkoptem a i piec mi się nie chce :)

    OdpowiedzUsuń
  4. smakowicie wygląda, muszę wypróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  5. No troszkę czasochłonne, ale wygląda obłędnie. Może się odważę i z nim zmierzę... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cytryna ze śmietanką i czekoladą? Wchodzę w to :)
    Wygląda jak z cukierni! :) Pychotka!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ludzie chwalą to ciasto, a ja go jeszcze nie miałam okazji zjeść...

    OdpowiedzUsuń
  8. zdjęcia bardzo ładne :) a ciastko wygląda wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. jak sądzisz? pasowałoby na chrzciny ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie bardzo orzeźwiające. Podane z lodówki smakuje wyśmienicie.

      Usuń
  10. Zrobiłam i wyszło mi pyszne :) Polecam :) Bardzo łatwe ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  11. pychota robiłam polecam

    OdpowiedzUsuń
  12. czy budynie w przepisie są z dodatkiem cukru? czy należy zastosować takie bez cukru?

    OdpowiedzUsuń
  13. czy te budynie gotuje sie na wodzie , a nie na mleku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuje za szybką odpowiedz.:) Wolalam spytac bo jeszcze nie gotowałam w ten sposób budyniu , a to ciasto wyglada pysznie

      Usuń
    2. Nie ma za co. Faktycznie ciacho jest wyborne, doskonałe na różne okazje... także polecam :) Pozdrawiam.

      Usuń
  14. Robiłam na imieniny męża. Wyszło piękne, jak na zdjęciach i przepyszne. Wszyscy się zachwycali. Polecam ogromnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. a można zastąpić ananasa jakimś innym owocem... Nie przepadam za ananasem :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że można zastąpić ananasa innym owocem, a nawet zupełnie pominąć.

      Usuń
  16. Często go robię..bo wszyscy domownicy za nim przepadają. Teraz na Wszystkich Świetych zniknął szybko

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeśli chodzi o mase cytrynową,to zagotowujemy 2 szkl. wody cytrynowej a w tej 1/2 robimy budyń,czy całość zagotowujemy a dodatkowo uzywamy jeszcze 1/2 szkl zwykłej wody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zagotowujemy dwie i pół szklanki wody cytrynowej, a budynie rozrabiamy w dodatkowej połowie szklanki zwykłej wody.

      Usuń
  18. Przeciez on jest niejadalny! Wczoraj go upieklam ściśle wg przepisu i masakra,czy ta siostra to je?to że na zdieciu wygląda to nie wszystko. Masa z budyniu to glut

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to jakiś żart czy co??? Niech pani bezpośrednio zapyta siostry Anastazji, a nie wyładowuje swoje frustracje na moim blogu. Najwyraźniej brak pani nie tylko kultury, ale i umiejętności cukierniczych!!! Zalecam przetestować przepis do skutku, aż z masy budyniowej przestanie pani wychodzić glut.

      Usuń
    2. Mnie tez wyszedl glut a nie mam problemow z pieczeniem ciast ��

      Usuń
    3. A mi zawsze wychodzi przepyszny. A jestem bardzo slaba jeśli chodzi o wypieki

      Usuń
  19. Jak ubić śmietankę aby się nie zważyła ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żelatynę dobrze wystudzić. Najpierw wymieszać z niewielką ilością śmietany (pól szklanki), a następnie wmiksować do całości. A jeżeli to nadal nie wychodzi, proszę użyć fixa zamiast żelatyny, ale też nie miksować zbyt długo, bo to szybko gęstnieje.

      Usuń
  20. biszkopt sie nie bedzie kurczył jesli nie bedzie p[ani smarowac boków brytfanny.Proste

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam i dziękuję za przepis. Już wpisany na te Święta:)
    Mam pytanie, jakie herbatniki najlepiej dać?

    OdpowiedzUsuń
  22. Piekłam je jest super ogólnie polecam książki Siostry Anastazji ciasta wyśmienite i zawsze wychodzą ;-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Dzien dobry.Jaka gramatura budyniu?na 0,5 l czy na 3/4 l?
    Czy jak wleje te zoltka wymieszane z makami to one sie nie zetna?ta woda ma sie zagotowac czy zaczac gotowac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budynie klasyczne na pół litra. Ugotować jak budyń.

      Usuń
  24. Dzien dobry,czy te budynie to sa na 0,5 l czy 3/4 l?

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzień dobry, czy do śmietany na pewno dajemy 2/3 łyżki cukru czy 2 lub 3 łyżki cukru? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, 2 lub 3 łyżki, lub więcej do smaku. Jak kto lubi.

      Usuń