niedziela, 31 marca 2013

Pastelowe (wg siostry Anastazji)


Gdzie ta wiosna? Patrząc dzisiaj przez okno ma się wrażenie, że za chwilę będzie Sylwester. Niech chociaż takie kolorowe ciasto przywoła na myśl wiosnę, kwitnące pąki na drzewach, radosne ćwierkanie ptaków i długi spacer w promieniach słońca.
Kolejna propozycja z książki "Przepisy siostry Anastazji. 100 nowych ciast", wyd. WAM, Kraków 2007, str. 118. Ciasto smakuje dokładnie tak jak wygląda, jest przepyszne.
Siostra Anastazja zaleca formę o wymiarach 38 x 23 cm, ja używam prostokątnej tortownicy o wymiarach 34 x 24 cm z zaokrąglonymi rogami. Tym razem jednak biszkopty oraz ciasto kokosowe upiekłam w nieco większej blaszce, a po upieczeniu docięłam do rozmiaru mojej tortownicy.

Biszkopt różowy:

  • 6 jaj
  • 1 szklanka cukru kryształu
  • 1 szklanka mąki
  • 1 czerwony kisiel, np. malinowy
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  1. Białka ubić na sztywno, dodać cukier i żółtka.
  2. Dodać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia oraz kiślem i lekko wymieszać.
  3. Wylać na formę do pieczenia (dno wysmarowałam masłem).
  4. Piec w temp. 160-180°C ok. 30-40 minut (u mnie wystarczyło 25 minut w 170°C).


Biszkopt jasny:

  • 6 jaj
  • 1 szklanka cukru kryształu
  • 1 szklanka mąki
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  1. Białka ubić na sztywno, dodać cukier i żółtka.
  2. Dodać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i lekko wymieszać.
  3. Wylać na formę do pieczenia (dno wysmarowałam masłem).
  4. Piec w temp. 160-180°C ok. 30-40 minut (u mnie wystarczyło 25 minut w 170°C).


Ciasto kokosowe:

  • 5 białek
  • 1 szklanka cukru kryształu
  • 200 g wiórków kokosowych
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
     
Białka ubić z cukrem na sztywną pianę, delikatnie wmieszać wiórki kokosowe wymieszane z proszkiem do pieczenia. Piec w dobrze nagrzanym piekarniku ok. 10-15 minut.

Masa jabłkowa:

  • 1,2 kg jabłek (zważonych po obraniu i usunięciu gniazd nasiennych)
  • 2 galaretki koloru zielonego (użyłam jednej zielonej i jednej żółtej)
  • 1 łyżka masła
     
Jabłka zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Masło rozgrzać, dodać jabłka, chwilę smażyć, dodać suchą galaretkę, dokładnie wymieszać i jeszcze przez chwilę smażyć.

Bita śmietana:

  • 1/2 litra śmietany kremówki
  • 1-2 łyżki cukru pudru
  • 1 galaretka o dowolnym kolorze (użyłam pomarańczowej, ale kolor wyszedł blady)
     
Galaretkę rozpuścić w 1/4 szklanki wody. Śmietanę ubić, dodając cukier, a na końcu tężejącą galaretkę.

Przełożenie ciasta:


Biszkopt różowy - masa jabłkowa - biszkopt jasny - bita śmietana - ciasto kokosowe - wierzch przybrać dowolnie, wg gustu (u mnie tabliczka gorzkiej czekolady rozpuszczona w kąpieli wodnej z 3 łyżkami śmietany kremówki polana cienkimi paseczkami na wierzch ciasta za pomocą szprycy z tutką nr 3).

Uwaga 1: na rozprowadzonej warstwie bitej śmietany można ułożyć biszkopty (ja pominęłam).


Uwaga 2: W oryginalnym przepisie na biszkopt różowy siostra Anastazja podaje w składnikach tylko kisiel o barwie czerwonej. Ten, w zależności od napigmentowania, może dać różny efekt, jeśli chodzi o finalny kolor biszkoptu. Ja, w momencie mieszania ciasta, widząc jego raczej blady wygląd, dodałam odrobinę barwnika malinowego.


     Życzę smacznego!







Udział w akcjach kulinarnych:

Przepisy Siostry Anastazji

13 komentarzy:

  1. piękne, ja też potrzebuję kolorów, a u mnie za oknem biało i biało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam pytanie!robilam dzisiaj ten placek i zamiast kislu malinowego bo nie bylo dodalam wisniowy w ogole biszkpt nie zmienil koloru!!!!czy dodaje sie do tego jeszcze jakies barwniki????zawiodlam sie bo ciasto nie ma takiego uroku jak to:(

      Usuń
    2. W komentarzu poniżej wspomniałam o tym, iż dodałam do ciasta odrobinę barwnika spożywczego koloru malinowego. Dlatego u mnie ciasto ma intensywny kolor. Natomiast nie podałam barwnika w składnikach, bo cytowałam autorski przepis siostry Anastazji i nie chciałam go zmieniać. W swoim przepisie siostra Anastazja używa tylko kisielu.

      Usuń
  2. Wygląda ślicznie, faktycznie bardzo wiosennie :)
    Podziwiam Cię za testowanie przepisów siostry Anastazji - mnie przerażają :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. To wizualnie robi większe wrażenie i smaków też więcej. Polecam użyć kwaśnych jabłek, by przełamać smak, bo reszta jest raczej słodka. Ten też nada się na chrzciny :)

      Usuń
  4. skad ten intensywny czerwony kolor? ja tez kiedys robilam to ciasto i rozowy biszkopt byl bardzo blady....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja wykazałam się sprytem oraz refleksem i przed wylaniem ciasta na blachę, wmieszałam do niego odrobinę barnika spożywczego w odcieniu malinowym. Stąd ten kolor. Nie zrobiłam tego w przypadku pomarańczowej bitej śmietany i trochę żałuję, gdyż kolor wyszedł blady. Natomiast nie chciałam też ingerować za bardzo w przepis siostry Anastazji.

      Usuń
  5. witam bardzo mnie ineresuje to ciasto i jak połoze te biszkopty to na nie moge dac ciasto kokosowe odp bardzo mi zalezy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biszkopty należy wcisnąć w bitą śmietaną, tak by warstwa śmietany była wyrównana. Wtedy można już położyć ciasto kokosowe. Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. gdzie można kupić taki barwnik??? :}

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja swoje barwniki w proszku kupiłam na Allegro.

      Usuń