piątek, 15 marca 2013

Ciasto drożdżowe z kruszonką

     
Ciasto drożdżowe niezmiennie kojarzy mi się z moją Babcią. Tym razem klasyczne z kruszonką, takie jakie wiele razy robiła Babcia. Najlepsze jeszcze ciepłe, na drugi dzień znakomite z kubkiem mleka. Babcia oczywiście zawsze robiła z kilograma mąki, bo chętnych na drożdżowe nigdy nie brakowało, ja zrobiłam z połowy składników. I zapomniałam posmarować białkiem przed posypanim ciasta kruszonką, dlatego przypiekło się odrobinę za bardzo.

Składniki na formę o wymiarach 21 x 25 cm:

Zaczyn:

  • 50 g świeżych drożdży, pokruszonych
  • 1/2 łyżeczki cukru
  • 2 płaskie łyżki mąki pszennej
  • 5 łyżek ciepłego mleka
   
W dużym kubku połączyć drożdże z cukrem i mąką. Dodać mleko i dobrze wymieszać. Zaczyn powinien mieć konsystencję gęstej śmietany. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na kilka minut, aż zwiększy swoją objętość o 100 %.

Ciasto:

  • 1/2 kg mąki pszennej (użyłam poznańskiej, typ 500)
  • szczypta soli
  • 1 jajko
  • 1 żółtko (białko zachować do posmarowania)
  • 1/2 szklanki cukru
  • 80 g masła, rozpuszczonego (jeszcze ciepłego)
  • 1 szklanka ciepłego mleka
  • kilka kropel olejku pomarańczowgo
     
Żółtko i jajko utrzeć z cukrem oraz olejkiem pomarańczowym na gęsty krem. Mąkę przesiać do miski, dodać sól, wyrośnięte drożdże, utarte jajka, mleko, wymieszać i wyrabiać ciasto przez ok. 10 minut. Ciasto powinno być zwarte i dosyć gęste. Następnie stopniowo wlewać ciepły tłuszcz i dalej wyrabiać, aż ciasto stanie się błyszczące i zacznie odstawać od ścian miski. Ciasto uformować w kulę, delikatnie oprószyć mąką z wierzchu, przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na ok. 45 minut.
W tym czasie przygotować kruszonkę.

Kruszonka:

  • 70 g mąki pszennej
  • 40 g zimnego masła
  • 2 łyżki cukru
  • 1,5 łyżki cukru waniliowego
     
Wszystkie składniki umieścić w malakserze i rozdrobnić (lub posiekać na stolnicy). Zagnieść ciasto, owinąć w folię spożywczą i schować do lodówki.

Wyrośnięte ciasto wyłożyć na oprószoną mąką stolnicę i ponownie zagnieść. Delikatnie rozłożyć ciasto palcami (lub rozwałkować) na wielkość blachy. Przełożyć do wysmarowanej masłem i wysypanej mąką formy. Posmarować ciasto białkiem i posypać kruszonką rozdrabniając ją palcami. Przykryć ściereczką i ponownie odstawić do napuszenia na ok. 15 minut w ciepłe miejsce.
Włożyć do piekarnika i piec 35-40 minut w 180°C (ja piekłam z termoobiegiem) do "suchego patyczka". 

     
     Życzę smacznego!







8 komentarzy:

  1. Jakie puchate!
    Gratuluję, wyszło piękne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :D Warto było się nie poddawać! :D

      Usuń
  2. najlepsze z mlekiem:) pyszny pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu, jutro u mnie wypiek tego pysznego drożdżowca wg Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aniu, zapraszam na mój blog do zobaczenia mojego drożdżowego dzieła wg Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A tą szklankę ciepłego mleka to oczywiście można wypić, jak się człowiek spoci
    przy wyrabianiu ciasta. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Radziłabym jednak dodać tę szklankę mleka do ciasta ;) :D a napić się np. wina :D

      Usuń