niedziela, 24 marca 2013

Babka kawowo - migdałowa

     
Tyle przepisów na różne babki dookoła, że i ja w końcu uległam powszechnie panującemu nurtowi i upiekłam babkę kawowo-migdałową. Zostanie spałaszowana dzisiaj w gronie rodzinnym i mam nadzieję, że urozmaici imprezę urodzinową mojego brata.
Prosta i szybka w przygotowaniu. Koniak można zastąpić wodą lub innym alkoholem. Przepis pochodzi z książki pt. "Kuchnia polska. Dania na każdą okazję", wyd. Reader's Digest Przegląd Sp. z o.o., str. 633.

Składniki na formę babkową z kominem:

  • 100 g słupków migdałowych
  • 3 łyżki kawy rozpuszczalnej
  • 250 g miękkiego masła
  • 250 g cukru pudru
  • 4 jajka
  • 1 łyżka cukru waniliowego
  • 150 g mąki pszennej
  • 50 ml koniaku lub wody
  • 10 g proszku do pieczenia
     
Kawę rozpuścić w koniaku lub wodzie. Masło utrzeć z cukrem. Ucierając dodać żółtka, cukier waniliowy, migdały, mąkę z proszkiem do pieczenia i kawę. Białka ubić na sztywną pianę i połączyć z pozostałymi składnikami mieszając delikatnie łopatką.
Do formy natłuszczonej masłem i wysypanej mąką przełożyć ciasto i piec 50-60 minut w temperaturze 180°C. Wystudzić.

Uwaga: aby migdały i wszelkiego rodzaju bakalie nie opadały na dno ciasta (tak jak mnie się zdarzyło) należy je wcześniej namoczyć w ciepłej wodzie lub ciepłym mleku, następnie obtoczyć w mące i dopiero wtedy dodać do ciasta.


Polewa:

  • 100 g gorzkiej czekolady
  • kilka łyżek mleka
  • ziarna kawy w czekoladzie do dekoracji (opcjonalnie)

Mleko podgrzać (nie gotować), dodać czekoladę połamaną na kawałki i mieszać, aż powstanie gładka , lśniąca polewa. W razie konieczności dodać jeszcze trochę mleka i jeszcze chwilę wszystko podgrzać.
Gotową polewą polać babkę. Udekorować ziarnami kawy w czekoladzie.

     Życzę smacznego!








Udział w akcjach kulinarnych:

Babki i babeczki

6 komentarzy: