piątek, 21 grudnia 2012

Miękkie pierniczki


Przepyszne mięciutkie pierniczki, które robi się bardzo szybko. Nie potrzebują leżakowania, od razu są gotowe do jedzenia, a wprost rozpływają się w ustach. Przepis znalazłam tutaj i należy on do tych z serii "babcinych", więc wiedziałam, że musi być rewelacyjny. Nie pomyliłam się, pierniczki są idealne. 
Powstały z potrzeby chwili, bo mój bratanek poprosił mnie o coś pysznego, co mógłby zabrać na klasową choinką. Dostał całe pudło tych puszystych pierniczków. Zmieniłam jedynie ilość cukru, bo moje pierniczki dodatkowo polukrowałam.

Składniki na ok. 50-60 sztuk:

  • 1 kg mąki + do posypania stolnicy
  • 400 g cukru
  • 6 łyżek miodu
  • 6 łyżeczek przyprawy do piernika lub domowej przyprawy korzennej
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej
  • 250 g masła
  • 5 jajek, roztrzepanych w miseczce
  • 2 łyżki sody + 2 łyżki ciepłej wody do rozpuszczenia
  • 3 łyżki kwaśnej śmietany
     
Masło, miód, cukier, kakao, kawę oraz przyprawę korzenną podgrzewać, ciągle mieszając, aż składniki się rozpuszczą. Zdjąć z ognia, do masy dodać 250 g mąki i zmiksować. Odstawić do wystygnięcia. Następnie dodać jajka, resztę mąki, śmietanę i sodę rozpuszczoną w wodzie. Zagnieść, aż ciasto stanie się gładkie i błyszczące. Odłożyć do lodówki na 1-2 godziny (lub całą noc, jeżeli jest czas), by zgęstniało i lepiej się wałkowało.
Ciasto rozwałkować na posypanej mąką stolnicy na grubość ok. 0,5 cm i wycinać pierniczki za pomocą foremek.
Piec w nagrzanym do 170°C piekarniku przez 8-10 minut. Odstawić do wystygnięcia.

Lukier:

  • sok wyciśnięty z 1 cytryny
  • cukru pudru tyle, ile zabierze sok
     
Utrzeć lukier i za pomocą pędzelka smarować wystudzone pierniczki. Odstawić na ok. pół godziny do zaschnięcia.

     Życzę smacznego!







Udział w akcjach kulinarnych:

Ciastka na jeden kęs - NAGRODA

15 komentarzy:

  1. Dziękuję przyda sie na pewno! Wesołych!

    OdpowiedzUsuń
  2. pierniczki wyszły rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  3. i faktycznie są mięciutkie ? muszę wypróbować

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzisiaj je upieklam, wyszly absolutnie fantastyczne! Dziekuje za przepis! Mieciutkie, wyrosniete, pachnie w calym domu!! Pozdrawiam z dalekich Stanow!
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy piekąc je 3 dni przed świętami, stwardnieją mi ??

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepis wypróbowałam w te święta - pierniczki wyszły miękkie, zaczęły twardnieć po około 5 dniach. Na pewno pierniczki zrobię na kolejne święta :) Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piekę pierniczki drugi rok. W zeszłym były pyszne - teraz zapach cudny w domu, też pewnie będą pycha. Dziękuję ...i Wesołych Świąt. Anna

    OdpowiedzUsuń
  8. a co zrobić żeby jak najdłużej nie stwardniały ?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby pierniczki jak najdłużej nie stwardniały, nie można ich przechowywać w zbyt suchym pomieszczeniu. Najlepiej zamknąć je w puszce z kawałkami jabłek, wtedy pierniczki będą chłonąć wilgoć z owoców. Jabłka trzeba wymieniać co kilka dni, by nie zaczęły pleśnieć.

      Usuń
  9. Pierniczki piekłam już w zeszłym roku z tego przepisu i za każdym razem są naprawdę rewelacyjne! Teraz też wyszły przepyszne. Muszę je dobrze schować, żeby wytrzymały do Świąt :-) Dziękuję za przepis, życzę Wesołych i smacznych Świąt, Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  10. upiekłam pierniczki i wyszły bajecznie miękkie i piękne tylko jeden problem za bardzo czuć smak sody no i przypraw zdecydowanie trzeba więcej dodać aby były piernikowe ale ogóle to pierwsze tak śliczne pierniki w moim życiu, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepyszne i super mieciutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zgadzam sie z wczesniejsza wypowiedzia ze za bardzo czuc soda nistety moje wyrzuce bo takich sodowych nie lubie az gryza na szczescie zrobilam z polowy porcji. Ale bedzie powtorka tego przepisu pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Mój ulubiony przepis, przekazuje wszystkim w rodzinie.

    OdpowiedzUsuń