poniedziałek, 24 grudnia 2012

Sernik pomarańczowy


Wśród świątecznych wypieków oczywiście nie może zabraknąć sernika. W tym roku delikatny w smaku sernik pomarańczowy z rodzynkami i kandyzowaną skórką, pokryty warstwą pomarańczowej  śmietanki.  Bez spodu, bo moja rodzinka jakoś ich nie lubi. Posiłkowałam się tym przepisem, ale proporcje zmieniłam.


Przy okazji tego wpisu życzę wszystkim zdrowych, radosnych i przede wszystkim smacznych Świąt Bożego Narodzenia w gronie rodziny i przyjaciół :) 





Składniki na tortownicę o średnicy 26 cm lub prostokątną formę o wymiarach 21 x 25 cm:

  • 1 kg sera twarogowego, tłustego, trzykrotnie zmielonego
  • 250 g serka mascarpone
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • skórka starta z pomarańczy (uprzednio wyparzonej)
  • 1,5 szklanki cukru
  • 2 łyżki ekstraktu pomarańczowego
  • 6 jajek
  • 200 g gęstej śmietany kremówki 36%
  • 1/2 szklanki kandyzowanej skórki pomarańczowej, drobno posiekanej
  • 1/2 szklanki posiekanych rodzynek


Uwaga: wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

     
Piekarnik nagrzać do temperatury 175°C. 
Oba rodzaje sera, mąkę i skórkę pomarańczową wymieszać mikserem na najniższych obrotach. Kontynuując miksowanie,  stopniowo dodawać cukier. Następnie kolejno dodać jajka, ubijając krótko po każdym dodaniu. Na koniec wmiksować śmietanę kremówkę oraz ekstrakt pomarańczowy. Dodać posiekane bakalie (oprószone mąką, by nie opadły na dno) i delikatnie wymieszać za pomocą łopatki.
Masę serową wyłożyć do formy wysmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia (ja użyłam silikonowej formy ze szklanym dnem, więc pominęłam tę czynność). Wstawić do piekarnika i piec 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 120°C i piec kolejne 100 minut. 

Wierzch:

  • 3/4 szklanki konfitury pomarańczowej
  • 300 g kwaśnej, gęstej śmietany 18%
     
Dżem podgrzać w rondelku i ostudzić. Zmiksować blenderem na gładki mus. Wymieszać ze śmietaną i wyłożyć na upieczony sernik. Piec jeszcze 20 minut w temperaturze 120°C. Studzić stopniowo. Wstawić do lodówki na całą noc (bez przykrycia). Kroić nożem zanurzonym we wrzątku. 

Więcej szczegółów dotyczących przygotowania i pieczenia sernika znajdziesz tutaj.

     Życzę smacznego!




3 komentarze: