poniedziałek, 9 września 2013

Tort tiramisu


Dość trudno mi było powrócić do rzeczywistości po urlopie, ale w końcu zebrałam się w sobie i upiekłam tort tiramisu. Już prawie zapomniałam jak to odpręża i uspokaja. Jadłam taki podobny torcik podczas moich wakacji i gdy go jadłam to pomyślałam, że zrobię taki jak tylko wrócę do domu.
Inspirowałam się przepisem Ewy Wachowicz, wprowadzając kilka własnych zmian. Skorzystałam z tego przepisu, bo zaciekawił mnie biszkopt pieczony w kąpieli wodnej, która sprawia, że ciasto nie wysycha na wiór.
Ja użyłam tortownicy o średnicy 21 cm, bo chciałam, by mój tort miał wiele warstw. Można jednak upiec biszkopt w tortownicy o średnicy 26 cm i przygotować tort z 3 blatów. Jednak wtedy prawdopodobnie trzeba zmniejszyć ilość kremu o 1/4.

Składniki na tortownicę o średnicy 21-22 cm:

Biszkopt:

  • 5 jajek
  • 220 g drobnego cukru
  • szczypta soli
  • 100 g mąki pszennej
  • 100 g mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki oleju (np. rzepakowego)
  • 2 łyżki wody
     
Piekarnik nagrzać do temperatury 180°C (z termoobiegiem 160-170°C). Przygotować kąpiel wodną: dno dużej blachy wyłożyć ściereczką i na niej postawić tortownicę. Masłem wysmarować tylko dno tortownicy. Zagotować wodę w czajniku.
Białka oddzielić od żółtek. Oba rodzaje mąki przesiać i połączyć ze sobą. Zmieszać również wodę z olejem. Białka ubić ze szczyptą soli na pianę, a następnie stopniowo dodać połowę cukru (110 g). Żółtka utrzeć z pozostałym cukrem. Do ubitych białek dodać żółtka i wymieszać za pomocą łopatki. Następnie w kilku partiach dodać mąkę na przemian z olejem, za każdym razem dokładnie mieszając ręcznie.
Gotową masę przelać do tortownicy. Blachę napełnić gorącą wodą do połowy wysokości formy z biszkoptem i piec 40 minut do "suchego patyczka". Wystudzić, oddzielić brzeg biszkoptu od tortownicy nożykiem i zwolnić obręcz. Przekroić na 4 równe krążki. Odłożyć na bok i przykryć ściereczką, by nie wyschły.

Poncz:

  • 200 ml espresso
  • kilka łyżek likieru Amaretto (w zależności od własnego gustu)

Oba składniki połączyć. Odstawić na bok.

Krem:

  • 1 kg mascarpone
  • 2 szklanki śmietany kremówki
  • 1/2 szklanki cukru (mniej lub więcej, w zależności od gustu)
  • 8 żółtek
  • 4 łyżeczki żelatyny
  • 150 ml espresso
  • 5 łyżek mleka
     
Mleko i kawę podgrzać w mikrofalówce, rozpuścić dobrze żelatynę. Przecedzić i odstawić do wystygnięcia. Żółtka utrzeć z cukrem. Śmietanę ubić, dodać żółtka i dobrze zmiksować. Następnie stopniowo dodawać mascarpone cały czas ubijając. Na koniec wmieszać żelatynę z kawą. Gotowy krem wstawić na chwilę na lodówki, by nieco stężał.

Dodatkowo:

  • 2/3 tabliczki gorzkiej czekolady, drobno startej
  • kakao do posypania

Krem podzielić na 4 części (jedna część powinna być większa od pozostałych, gdyż posłuży do udekorowania boków i wierzchu tortu). Pierwszy blat biszkoptu położyć na tortownicy. Obficie nasączyć przygotowanym wcześniej kawowym ponczem. Wyłożyć porcję kremu i równomiernie rozsmarować. Posypać tartą czekoladą i przykryć kolejnym blatem. Czynność powtórzyć do wyczerpania biszkoptu. Wierzch i boki tortu posmarować kremem. Za pomocą ząbkowanej packi (swoją zakupiłam w sklepie z artykułami budowlanymi) ozdobić tort, przykładając packę do brzegu tortu i obracając nim. Powstanie karbowana powierzchnia. Za pomocą szprycy ozdobić wierzch tortu wyciskając dookoła "koronę" z kremu. 
Na koniec posypać całość dobrej jakości kakao. Schłodzić w lodówce.

     Życzę smacznego!









19 komentarzy:

  1. Fantastyczny, absolutnie idealny! Uwielbiam tiramisu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne ma warstwy. Prezentuje się bardzo elegancko:)

    OdpowiedzUsuń
  3. basia-cook.blogspot.com9 września 2013 08:45

    Dzieło sztuki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę koniecznie wypróbować!! Przepis już zapisany:) Cudne wykonanie:) I ta moja wymarzona patera... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. cudowny:) niesamowicie wygląda:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda przepięknie.
    Super pomysł z tą packą budowlaną. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam tiramisu!! Tort wygląda świetnie, bardzo apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda genialnie! Przepiękne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy można spokojnie siedzieć patrząc na ten CUD-MIÓD TORT??? Przepiękny,a zdjęcia mistrzowskie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Idealne warstwy :) Ciekawy pomysł z tym biszkoptem ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetne ciacho. Popieram przedmówczynię. Tort cud-miód :)
    Przy okazji chciałam Was wszystkie zaprosić na nasze forum kobiet. Podyskutujmy na nim nie tylko na tematy kulinarne, lecz również inne kobiece sprawy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Boooooski! :) u mnie konkurs zapraszam

    OdpowiedzUsuń
  13. Widzę, że się urlopowałyśmy w tym samym czasie :) Mi też jakoś ciężko wrócić do normalności...

    A tort wyszedł Ci wspaniały - mi aż ślinka cieknie do tych wszystkich włoskich deserów, które jadłam... ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj chciałbym Cię zaprosić na swój blog poświęcony kawie i herbacie:
    http://kawa-czy-herbataa.blogspot.com/
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały ten tort. Jestem wielbicielką tiramisu, ale wersji tortowej jeszcze nie robiłam. Oysznie wygląda!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Wygląda pięknie. Smakuje równie dobrze jak wygląda. Bardzo dobry przepis- przetestowałam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam, trochę się boję, że krem mi nie wyjdzie, można dodać masło? Ile gram u w którym momencie, albo czy można dodać masło zamiast żelatyny? Nigdy z nią nie pracowałam z tąd moje obawy, a tory chcę dla męża, musi być idealny ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, to jest przepis na krem bez masła. Nie wiem co wyjdzie z kremu, gdy doda się do niego masło zamiast żelatyny. Jeśli chce Pani krem na bazie masła to proszę poszukać w internecie taki przepis.

      Usuń