czwartek, 8 maja 2014

Cukrowe ciastka drożdżowe


Ciastka do kawy. Albo na piknik. Lub sposób na wykorzystanie drożdży. W oryginale cukrowe świderki w całości z mąki pszennej. Jednak ja w połowie dodałam mąkę pełnoziarnistą, przez co ciasto nie było dostatecznie elastyczne i ciężko mi było zrobić z nich wałeczki, by z kolei powstały świderki. Dlatego zrobiłam je tylko z połowy ciasta, a drugą połowę wykorzystałam na ulepienie okrągłych ciastek z krzyżykiem.
Ciastka nie są miękkie, są kruche. Idealne na drugie śniadanie do ulubionej kawusi.
Przepis podaję oryginalny, bo rolowanie wałeczków z ciasta z mąki pełnoziarnistej może prowadzić do nerwicy, a pieczenie jednak powinno być przyjemnością.
Źródło: "Domowe wypieki", wyd. Olesiejuk, str. 351.

Składniki na 16 ciastek po ok. 60 g:


  • 40 g świeżych drożdży
  • 1 łyżka ciepłego mleka
  • 50 g cukru
  • 250 g miękkiego masła
  • szczypta soli
  • 1 opakowanie cukru waniliowego
  • skórka starta z 1 cytryny
  • 2 jajka
  • 500 g mąki pszennej, np. tortowej
  • cukier do obtoczenia (u mnie brązowy)

Rozkruszone drożdże wrzucić do kubka, dodać 1 łyżeczkę cukru, 1 łyżkę ciepłego mleka, wymieszać i odstawić w ciepłe miejsce na 15 minut.
Masło utrzeć mikserem na puszysty krem, po kolei dodając resztę cukru, cukier waniliowy, skórkę cytrynową oraz jajka.
Następnie wsypać mąkę, wlać wyrośnięte drożdże i ucierać mikserem na najniższych obrotach przez 5 minut (ja zagniotłam dłonią w obawie o mój mikser). Ciasto jest dosyć gęste.
Ciasto wyjąć na posypaną mąką stolnicę. Podzielić na 16 części (u mnie każda po 60 g). Uformować wałeczki o średnicy ok. 1 cm i długości ok. 35 cm. Na dużym kawałku pergaminu rozsypać cukier i obtoczyć każdy wałek. Skleić dwa końce wałeczka i skręcić je jak świderki. W drugiej wersji (mniej pracochłonnej) można uformować z ciasta kule, obtoczyć w cukrze, a po wyrośnięciu naciąć ostrym nożem krzyżyk.
Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i pozostawić w ciepłym miejscu na pół godziny do wyrośnięcia.
Piekarnik rozgrzać do temperatury 200ºC. Piec przez 15-20 minut (w zależności od wielkości ciastek).

     Życzę smacznego!







1 komentarz:

  1. Najlepsze chyba z taką kawą, jaką prezentowałaś poprzednio ;)

    OdpowiedzUsuń