środa, 13 marca 2013

Cytrynowiec (wg siostry Anastazji)


Ciasto upiekłam na imieniny mojej Mamy Krystyny, a przepis pochodzi z książki pt. "Przepisy siostry Anastazji. 100 nowych ciast", wyd. WAM, Kraków 2007, str. 46. 
Nie wprowadzałam żadnych spektakularnych zmian, użyłam tylko innej formy. Siostra Anastacja zaleca formę o wymiarach 38 x 23 cm, a ja użyłam prostokątnej tortownicy o wymiarach 34 x 24 cm z zaokrąglonymi rogami. Biszkopt wyszedł trochę zbyt gruby, więc go po upieczeniu odrobinę ścięłam z wierzchu. Zwykle biszkopt w trakcie pieczenia kurczy się, więc go po wystygnięciu dopchnęłam do jednej strony, a luki z drugiej wypełniłam kawałkami biszkoptu, który został po odkrojeniu wierzchu. Reszta bez zmian.

Biszkopt jasny:

  • 6 jaj
  • 1 szklanka cukru kryształu
  • 1 szklanka mąki
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  1. Białka ubić na sztywno, dodać cukier i żółtka.
  2. Dodać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i lekko wymieszać.
  3. Wylać na formę do pieczenia (dno wysmarowałam masłem).
  4. Piec w temp. 160-180°C ok. 30-40 minut (u mnie wystarczyło 25 minut w 170°C).


Masa cytrynowa:

  • 2 budynie śmietankowe
  • 1 kostka masła (u mnie 200 g)
  • 3/4 szklanki cukru kryształu
  • 3 żółtka
  • 3 cytryny
  • 1 i 1/2 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 cukier waniliowy
     
Wycisnąć sok z cytryn i uzupełnić wodą do 2 i 1/2 szklanki. Przelać do garnka i zagotować razem z cukrem i cukrem waniliowym. W połowie szklanki wody roztrzepać budyń, żółtka, mąkę pszenną i ziemniaczaną, połączyć z wodą cytrynową i ugotować budyń.
Przestudzony budyń połączyć z utartym masłem.

Masa śmietankowa:

  • 1/2 l śmietany kremówki
  • 2/3 łyżki cukru pudru
  • 4 łyżeczki żelatyny rozpuszczonej w 1/3 szklanki wody (ja rozpuściłam w gorącej wodzie i pozostawiłam do wystygnięcia)
     
Śmietanę ubić, dodając cukier i - na końcu - rozpuszczoną żelatynę.

Polewa:

  • 1/2 kostki margaryny
  • 5 łyżek cukru pudru
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżki wody
  • 1 łyżka żelatyny
  • 5 łyżek kwaśnej, gęstej śmietany
  1. W wodzie rozpuścić żelatynę.
  2. Cukier, kakao, margarynę i rozpuszczoną żelatynę dobrze wymieszać i stopniowo podgrzewać do połączenia wszystkich składników. Nie dopuścić do zagotowania!
  3. Po przestudzeniu (lekko ciepła) dodać (po łyżce) śmietanę.
  4. Roztrzepać.

Dodatki:

  • 1 puszka ananasów (osączone na sitku)
  • 3 paczki herbatników

Przełożenie ciasta:


Biszkopt - masa cytrynowa - ananasy - masa śmietankowa - herbatniki - polewa.



     Życzę smacznego!









Udział w akcjach kulinarnych:

Przepisy Siostry Anastazji

28 komentarzy:

  1. Pięknie się prezentuje :) aż ślinka leci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej, wygląda super!
    Ja się ciast siostry Anastazji boję - te miliony mas i warstw mnie przerażają... ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Superowe :) Ja się chyba pokuszę i zrobię, ale na spód dam herbatniki - nie przepadam za biszkoptem a i piec mi się nie chce :)

    OdpowiedzUsuń
  4. smakowicie wygląda, muszę wypróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  5. No troszkę czasochłonne, ale wygląda obłędnie. Może się odważę i z nim zmierzę... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cytryna ze śmietanką i czekoladą? Wchodzę w to :)
    Wygląda jak z cukierni! :) Pychotka!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ludzie chwalą to ciasto, a ja go jeszcze nie miałam okazji zjeść...

    OdpowiedzUsuń
  8. ciasto pierwsza klasa,moje smaki

    OdpowiedzUsuń
  9. zdjęcia bardzo ładne :) a ciastko wygląda wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. jak sądzisz? pasowałoby na chrzciny ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie bardzo orzeźwiające. Podane z lodówki smakuje wyśmienicie.

      Usuń
  11. Zrobiłam i wyszło mi pyszne :) Polecam :) Bardzo łatwe ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  12. pychota robiłam polecam

    OdpowiedzUsuń
  13. czy budynie w przepisie są z dodatkiem cukru? czy należy zastosować takie bez cukru?

    OdpowiedzUsuń
  14. czy te budynie gotuje sie na wodzie , a nie na mleku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuje za szybką odpowiedz.:) Wolalam spytac bo jeszcze nie gotowałam w ten sposób budyniu , a to ciasto wyglada pysznie

      Usuń
    2. Nie ma za co. Faktycznie ciacho jest wyborne, doskonałe na różne okazje... także polecam :) Pozdrawiam.

      Usuń
  15. Robiłam na imieniny męża. Wyszło piękne, jak na zdjęciach i przepyszne. Wszyscy się zachwycali. Polecam ogromnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. a można zastąpić ananasa jakimś innym owocem... Nie przepadam za ananasem :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że można zastąpić ananasa innym owocem, a nawet zupełnie pominąć.

      Usuń
  17. Często go robię..bo wszyscy domownicy za nim przepadają. Teraz na Wszystkich Świetych zniknął szybko

    OdpowiedzUsuń